Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus ja osallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00DF72-3006

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

20.09.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat

Opettaja

  • Seija Nissinen
  • Annamaija Korhonen

Vastuuopettaja

Kati Vapalahti

Ryhmät

  • AVMISO21KPO
    Avoin AMK, Mikkeli, Sosionomipolku, erillisryhmä
  • AVERMI
    Avoimen erilliskoulutus

Tavoitteet

Opintojakson käytyäsi: Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita. Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä. Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä. Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen. Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.

Sisältö

Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti? Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä? Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt? Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy? Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla kerrottava materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu kontaktiopetukseen osallistuminen ja ryhmien ohjaus ja palveluohjaus -oppimistehtävien tekeminen. Osa kontaktiopetuksesta voi olla myös verkossa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojaksolla on työhön integroitu/ itsenäinen suoritusvaihtoehto.

Opiskelijan työmäärä

135 työtuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.

b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.

c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.

d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa.