Palvelujen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00EL05-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
20.09.2021 - 30.11.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Juha Häkkinen
Vastuuopettaja
Mia Silvenius
Tavoitteet
Osaat kuvata palvelujen markkinoinnin erityispiirteitä ja kilpailukeinoja.
Osaat kuvata palvelujen markkinoinnin osa-alueet ja niiden tavoitteet ja tehtävät (suhdemarkkinointi,
palveluhenkilöstön rooli, asiakaskokemus ja palvelujen digitaalinen markkinointi).
Osaat arvioida digitaalisen talouden ja toimintaympäristön vaikutuksia palvelujen markkinointiin.
Osaat suunnitella perustellusti palvelujen markkinoinnin toteuttamista, tavoitteita ja markkinoida
palveluja vastuullisesti.
Sisältö
Mitä ovat palvelujen markkinoinnin erityispiirteet ja kilpailukeinot?
Mikä on palvelujen markkinoinnin ja suhdemarkkinoinnin tavoite ja merkitys organisaation
toiminnassa?
Miten digitaalinen talous ja toimintaympäristö vaikuttavat palveluiden markkinointiin?
Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot, painopisteenä henkilöstö, ja miten kilpailukeinoja käytetään
organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?
Asiakaskokemuksen rooli yrityksen toiminnassa ja sen ohjauksessa.
Opiskelumateriaali
- Grönroos: Palvelujen johtaminen ja markkinointi, e-kirja 2020 tai aikaisempi paperikirja (2009, 2015). Opettajan ohjeistuksen mukaan
- Opettajan ohjeistamat videolinkit ja artikkelit, muu mahdollinen aineisto.
Tarkempi ohjeistus opiskelumateriaalista löytyy opintojakson Learn-sivuilta.
Yksilölliset oppimisväylät
Suoritustapana oppimis-, kertaus- ja kehittämistehtävät sekä tentit.
Itsenäistä työskentelyä, jossa oppimistehtävien viimeiset palautuspäivät rytmittävät työskentelyä.
Opintojaksoon ei sisälly ryhmätyöskentelyä tai liveluentoja.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehtävän opiskelijan NABC-hissipuhenauhoituksen voi tehdä omaan työhön tai muuhun olemassa olevaan yritykseen ja tuotteeseen liittyen.
Tentit ja muut määräajat
Tarkistathan heti opintojakson alkaessa opintojakson sisältämät tehtävät ja niiden palautuspäivät.
Tehtävät ja tentit arvioidaan pistein. Eri kokonaisuuksista kerätyt yhteispisteet määrittävät kokonaisuuden lopullisen arvosanan. Kokonaisuuden maksimipistemäärä 100 pistettä, hyväksymisraja ja arvosanan 1 raja on 41 pistettä.
Koko opintokokonaisuuden arviointiasteikko 0-5. Arvosanat ja pisteet:
0-40 p = 0
41-52 p = 1
53-64 p = 2
65-76 p = 3
77-88 p = 4
89-100 p = 5
Opiskelijan työmäärä
135 tuntia itsenäistä verkko-opiskelua.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso suoritetaan pääosin virtuaalisessa Learn-oppimisympäristössä. Opintojaksoon sisältyvä lyhyt videointitehtävä julkaistaan opettajan arviointia varten (ei kaikille julkiseksi) esimerkiksi YouTubessa.
Opintojakson suoritus perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen työhön; materiaaleihin tutustumiseen, harjoitustehtävien tekemiseen ja tentteihin vastaamiseen. Kurssin aikatauluja on noudatettava. Tarkemmat ohjeet kurssin Learn-sivustolla.
Arviointi perustuu opiskelijan visoista ja tentistä keräämiin kokonaispisteisiin.
Opintojakson alussa järjestetään 1-2 aloitustilaisuutta etänä Teams-ympäristössä. Tilaisuuksiin osallistuminen on vapaaehtoista ja niissä käsitellään opintojaksolla opiskelua, opintojakson suorittamista, materiaaleja ja mahdollisia opiskelijoiden kysymyksiä. Opettaja on tavoitettavissa koko opintojakson ajan mahdollisia ongelmatilanteita tai lisäohjeiden tarvetta varten. Yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostilla.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja tentit arvioidaan pistein. Eri kokonaisuuksista kerätyt yhteispisteet määrittävät kokonaisuuden lopullisen arvosanan. Kokonaisuuden maksimipistemäärä 100 pistettä, hyväksymisraja ja arvosanan 1 raja on 41 pistettä.
Koko opintokokonaisuuden arviointiasteikko 0-5. Arvosanat ja pisteet:
0-40 p = 0
41-52 p = 1
53-64 p = 2
65-76 p = 3
77-88 p = 4
89-100 p = 5
Arvioinnin perusteita:
- Osaat kuvata palvelujen markkinoinnin erityispiirteitä ja kilpailukeinoja.
- Osaat kuvata palvelujen markkinoinnin osa-alueet ja niiden tavoitteet ja tehtävät (suhdemarkkinointi,
palveluhenkilöstön rooli, asiakaskokemus ja palvelujen digitaalinen markkinointi).
- Osaat arvioida digitaalisen talouden ja toimintaympäristön vaikutuksia palvelujen markkinointiin.
Opiskelija osaa
a) käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b) etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c) hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.