Metsätuhot ja jatkuva kasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: ME00DS65-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.04.2021 - 25.04.2021
Ajoitus
16.08.2021 - 17.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Aleksi Vanninen
Vastuuopettaja
Kirsi Itkonen
Ryhmät
-
MEMI20SPAMetsätalous, päivätoteutus
-
MEMI20SPBMetsätalous, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnistat tärkeimmät metsätaloudessa esiintyvät bioottiset ja abioottiset tuhot.
Osaat torjua ja ennaltaehkäistä metsätuhoja erilaisin keinoin.
Osaat laatia eritysalueille erilaisia metsänkäsittelyvaihtoehtoja.
Osaat huomioida toiminnassasi erialaisia metsänomistajien tarpeita ja niiden perusteella tehdä vaihtoehtoisia metsänkäsittelysuunnitelmia huomioiden voimassa olevan metsälainsäädännön.
Osaat laatia erilaisten metsänkäsittelytoimenpiteiden mukaisia kannattavuuslaskelmia.
Sisältö
Mitkä ovat metsissä esiintyvät tuhot ja miten ne tunnistetaan?
Miten metsien hoidolla ja käsittelyllä voidaan ehkäistä tuhoja?
Mitä ovat eri metsänkäsittelyn vaihtoehdot?
Mikä on eri metsänkäsittelytapojen kannattavuus?
Opiskelumateriaali
Metsätuhot
Tenttimateriaali:
- Luentomateriaalit (powerpointit, harjoitukset, artikkelit yms.)
- Uotila, A., Kasanen, R. & Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot.
- Laki metsätuhojen torjunnasta (1087/2013)
- Äijälä, O ym. (toim.), 2019: Hyvän metsänhoidon suositukset luku 4. Riskien hallinta metsänkasvatuksessa.
Lisämateriaali:
- MetInfo – Metsien terveys http://www.metla.fi/metinfo/metsienterveys/index.htm
- Kasanen, R. 2009. Metsäpuiden sienitaudit.
- Nuorteva, M. 1999. Metsähyönteisten maailmasta
Jatkuva kasvatus
Tenttimateriaali:
- Luentomateriaalit
- Äijälä, O. ym. (toim.) 2019. Hyvän metsänhoidon suositukset. Luvut: 3.2. Jaksollinen ja jatkuva kasvatus, 6.
Jatkuva kasvatus, 7.3. Hakkuut jatkuvassa kasvatuksessa.
- Valkonen, S. (2017). Metsän jatkuvasta kasvatuksesta.
Lisämateriaali:
- Huuskonen, S., Hynynen, J. & Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus, menetelmät ja kannattavuus: 99-116.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso sisältää kaksi osiota
1) metsätuhot, joka on laajuudeltaan 3 op ja
2) jatkuva kasvatus, joka on laajuudeltaan 2 op.
Metsätuhojen osuus sisältää luentoja ja maastoharjoituksia. Lisäksi opiskelija koostaa tuhokansion, tekee lajintunnistustentit ja kirjallisen tentin. Tuhokansio palautetaan ja lajintunnistustentit tehdään opintojakson päättyessä.
Jatkuva kasvatus sisältää luentoja ja maastoharjoituksia. Lisäksi opiskelija tekee maastotentin ja kirjallisen tentin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson sisältöjä, materiaaleja ja tehtäviä on kehitetty DIGIFOR-hankkeen puitteissa. Työelämämentorina on ja on ollut metsätalouden asiantuntija Pekka Kuitunen Metsäkeskuksesta.
Tentit ja muut määräajat
Lajintunnistustentti on kolmiportainen.
Ydinosaaminen - kun tämän suorittaa, osiosta voi saada arvosanan H3
Täydentävä osaaminen - kun tämän suorittaa edellisen lisäksi, voi saada arvosanan H4
Asiantuntijaosaaminen - kun tämän suorittaa edellisen lisäksi, voi saada arvosanan K5
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojakson sisältöjä, tehtäviä ja materiaaleja on kehitetty yhdessä DIGIFOR-hankkeessa.
Opiskelijan työmäärä
Kontaktitunnit (sisältävät luennot ja maastoharjoitukset) 52 tuntia
Tuhokansio 20 tuntia
Lajintunnistus 25 tuntia
Kirjalliset tentit ja maastotentti 38 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Metsätuhot:
Tuhokansio 30 %
Lajintunnistustentti 30 %
Kirjallinen tentti 40 %
Jatkuva kasvatus:
Maastotentti 30 %
Kirjallinen tentti 70 %