Tutkimus- ja kehitystyön perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: MR00AF08-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.08.2018 - 07.09.2018
Ajoitus
01.08.2018 - 31.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Tarja Isokääntä
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Riitta Tuikkanen
Ryhmät
-
MRMI17SMMatkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto
Tavoitteet
Osaat hahmottaa tutkimus- ja kehittämistyön prosessin eri vaiheet. Osaat hahmottaa matkailu- ja ravitsemisalan tutkimus- ja kehittämistoiminnan painopisteitä ja alalla käytettäviä tutkimusmenetelmiä. Osaat jäsentää tutkimuksellista tiedontarvetta ja valita sopivimmat tietolähteet opinnäytetyöhösi sekä arvioida lähteitä kriittisesti. Osaat suunnitella, toteuttaa ja raportoida pienimuotoisen tutkimusprojektin. Osaat tutkimus- ja kehittämisviestinnän periaatteet sekä Xamkin ja koulutuksesi opinnäytetyöohjeet ja seminaarikäytänteet.
Sisältö
Mitä on tutkimus- ja kehittämistyö matkailu- ja ravitsemisalalla ja millaisia menetelmiä käytetään? Millainen on opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa? Mitkä ovat keskeisiä tutkimukseen liittyviä käsitteitä? Miten tutkimus- ja kehittämistyö etenee prosessina? Miten toteutetaan kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus aineiston keruun ja analysoinnin näkökulmasta? Miten tutkimusaineistoa käsitellään hyödyntäen erilaisia ohjelmistoja? Miten esitän tutkimustulokset ja kehittämisehdotukset? Miten löydän tarkoituksenmukaista lähdeaineistoa tutkimus- tai kehittämistyöhöni?
Aika ja paikka
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina opiskelemalla tutkimusmenetelmäasioita ja tiedonhankintaa sekä soveltamalla opittua tehtävissä itsenäisesti tai yhdessä muiden nopeuttajien kanssa. Menetelmäosaamista syvennetään kirjallisuuteen perehtymällä.
Opiskelumateriaali
Opintojakson opiskelumateriaali ilmoitetaan Moodle-oppimisympäristössä.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla opiskellaan ryhmissä tutkimus- ja kehittämistyön perusasioita ja harjoitellaan tutkimusaineistojen keruuta ja analysointia. Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä opintojaksojen tehtävien hyväksytty suorittaminen pienryhmässä.
Osoitat osaamisesi opintojakson oppimistehtävien avulla.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi / projektin opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi / projektissa perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina opiskelemalla tutkimusmenetelmäasioita ja tiedonhankintaa sekä soveltamalla opittua tehtävissä itsenäisesti tai yhdessä muiden nopeuttajien kanssa. Menetelmäosaamista syvennetään kirjallisuuteen perehtymällä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi / projektin opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi / projektissa perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa a. käyttää asiantuntevasti kehittämis- ja tutkimustyöhön liittyviä ammattikäsitteitä b. etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä ja arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia e. käyttää tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä ja erilaisia analysointiohjelmistoja ja tekniikoita tutkimusaineiston käsittelyssä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioiodaan suoritettavien harjoitustehtävien perusteella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaat etsiä laatia hakulausekkeen ja etsiä tietoa avustetusti. Osaat luetella tutkimus- ja kehitystyön prosessin vaiheet.
Selviydyt ammattialaasi liittyvästä suullisesta ja kirjallisesta raportoinnista.
Osaat määritellä ja selittää tutkimus- ja kehittämistyhön liittyviä peruskäsitteitä. Niiden käytössä ammatillisissa keskusteluissa ja kirjallisissa tuotoksissa on puutteita.
Osaat luetella keskeisiä tutkimusaineistojen hankintatapoja sekä joitakin niiden vahvuuksia ja heikkouksia.
Aineiston hankinta- ja analyysimenetelmien käytössä on puutteita.
Osaat luetella aineiston analysointiin soveltuvia tietoteknisiä sovelluksia, mutta käyttömahdollisuuksien arvioinnissa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaat etsiä alan tutkimustietoa monipuolisesti ja itsenäisesti. Osaat laatia sekä suomen- että englanninkielisen hakulausekkeen tiedonhaun pohjaksi.
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietokannoista. Osaat hahmottaa tutkimus- ja kehittämistyön prosessin ja hyödyntää tietoa tutkimus- ja kehittämishankkeiden raporttien arvioinnissa. Osaat raportoida suullisesti ja kirjallisesti tarkoituksenmukaisella tavalla käyttäen ammattialasi työ- ja esitystapoja.
Osaat määritellä ja selittää tutkimus- ja kehittämistyöhön liittyvät peruskäsitteet. Osaat käyttää peruskäsitteitä oikein ja johdonmukaisesti tutkimus- ja kehittämistyöhön liittyvässä keskustelussa ja kirjallisissa tuotoksissa.
Osaat selittää keskeisten tutkimusaineistojen hankintamenetelmien (haastattelu, kysely, havainnointi, dokumentti-aineistot) vahvuudet ja heikkoudet ja perustellusti valita sopiva tutkimusta varten. Osaat kerätä aineiston käyttäen perustekniikoita (kts.ed). Osaat analysoida kvalitatiivisen aineiston käyttäen perustekniikoita (teemoittelu, pelkistäminen, tyypittely, abstrahointi).
Osaa analysoida kvantitatiivista aineistoa käyttäen perustekniikoita (taulukointi, keski- ja hajontaluvut).
Osaa arvioida käytössä olevien tietoteknisten sovellutusten käyttömahdollisuuksia kval.ja kvant.aineistojen analysoinnissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat hahmottaa eri tietolähteiden tiedoista kokonaisuuksia ja tiedon välisiä suhteita. Osaat arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja laatua.Osaat hyödyntää luovasti tutkimusten ja kehittämishankkeiden tietoa ammattialasi kehittämisessä sekä kehittämisen raportoinnissa.
Osaat hahmottaa peruskäsitteiden välisiä yhteyksiä ja käyttää käsitteitä johdonmukaisesti ja monipuolisesti keskustelussa ja kirjallisissa tuotoksissa.
Osaat hahmottaa eri tutkimusmenetelmien käyttömahdollisuuksia ja osaat soveltaa menetelmiä luovasti ja innovatiivisesti tutkimustyössä.
Esitietovaatimukset
edellyttää perustaidot viestinnästä, tietoteknisistä valmiuksista ja matkailu- ja ravitsemisalasta