Tutkimus- ja kehitystyön perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: MR00AF08-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ajoitus
02.09.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Pekka Penttinen
- Raine Lehkonen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
MRMI18SMMatkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto
Tavoitteet
Osaat hahmottaa tutkimus- ja kehittämistyön prosessin eri vaiheet. Osaat hahmottaa matkailu- ja ravitsemisalan tutkimus- ja kehittämistoiminnan painopisteitä ja alalla käytettäviä tutkimusmenetelmiä. Osaat jäsentää tutkimuksellista tiedontarvetta ja valita sopivimmat tietolähteet opinnäytetyöhösi sekä arvioida lähteitä kriittisesti. Osaat suunnitella, toteuttaa ja raportoida pienimuotoisen tutkimusprojektin. Osaat tutkimus- ja kehittämisviestinnän periaatteet sekä Xamkin ja koulutuksesi opinnäytetyöohjeet ja seminaarikäytänteet.
Sisältö
Mitä on tutkimus- ja kehittämistyö matkailu- ja ravitsemisalalla ja millaisia menetelmiä käytetään? Millainen on opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa? Mitkä ovat keskeisiä tutkimukseen liittyviä käsitteitä? Miten tutkimus- ja kehittämistyö etenee prosessina? Miten toteutetaan kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus aineiston keruun ja analysoinnin näkökulmasta? Miten tutkimusaineistoa käsitellään hyödyntäen erilaisia ohjelmistoja? Miten esitän tutkimustulokset ja kehittämisehdotukset? Miten löydän tarkoituksenmukaista lähdeaineistoa tutkimus- tai kehittämistyöhöni?
Aika ja paikka
Voit edetä omaa tahtia verkko-opintoina opiskelemalla tutkimusmenetelmäasioita ja tiedonhankintaa sekä soveltamalla opittua tehtävissä itsenäisesti.
Opiskelumateriaali
Opintojakson materiaali on kuvattu Moodle-oppimisympäristössä.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutuksena etenevä opintojakso, jossa tutkimus- ja kehittämistyön perusasioita ja harjoitellaan tutkimusaineistojen keruuta, analysointia ja raportointia. Opintojakson suoritusvaatimuksena on opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen. Osoitat osaamisesi opintojakson oppimistehtävien avulla.
Opintojaksolla lähi- tai verkko-opetusta:
- ti 1.10.
- ma 28.10.
- ma 11.11.
- ti 19.11.
- ma 9.12.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit edetä omaa tahtia verkko-opintoina opiskelemalla tutkimusmenetelmäasioita ja tiedonhankintaa sekä soveltamalla opittua tehtävissä itsenäisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla lähi- tai verkko-opetusta:
- ti 1.10.
- ma 28.10.
- ti 19.11.
- ma 9.12.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa a. käyttää asiantuntevasti kehittämis- ja tutkimustyöhön liittyviä ammattikäsitteitä b. etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä ja arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia e. käyttää tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä ja erilaisia analysointiohjelmistoja ja tekniikoita tutkimusaineiston käsittelyssä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioitavat oppimistehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaat etsiä alan tutkimustietoa monipuolisesti ja itsenäisesti. Osaat laatia sekä suomen- että englanninkielisen hakulausekkeen tiedonhaun pohjaksi.
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietokannoista. Osaat hahmottaa tutkimus- ja kehittämistyön prosessin ja hyödyntää tietoa tutkimus- ja kehittämishankkeiden raporttien arvioinnissa. Osaat raportoida suullisesti ja kirjallisesti tarkoituksenmukaisella tavalla käyttäen ammattialasi työ- ja esitystapoja.
Osaat määritellä ja selittää tutkimus- ja kehittämistyöhön liittyvät peruskäsitteet. Osaat käyttää peruskäsitteitä oikein ja johdonmukaisesti tutkimus- ja kehittämistyöhön liittyvässä keskustelussa ja kirjallisissa tuotoksissa.
Osaat selittää keskeisten tutkimusaineistojen hankintamenetelmien (haastattelu, kysely, havainnointi, dokumentti-aineistot) vahvuudet ja heikkoudet ja perustellusti valita sopiva tutkimusta varten. Osaat kerätä aineiston käyttäen perustekniikoita (kts.ed). Osaat analysoida kvalitatiivisen aineiston käyttäen perustekniikoita (teemoittelu, pelkistäminen, tyypittely, abstrahointi).
Osaa analysoida kvantitatiivista aineistoa käyttäen perustekniikoita (taulukointi, keski- ja hajontaluvut).
Osaa arvioida käytössä olevien tietoteknisten sovellutusten käyttömahdollisuuksia kval.ja kvant.aineistojen analysoinnissa
Esitietovaatimukset
edellyttää perustaidot viestinnästä, tietoteknisistä valmiuksista ja matkailu- ja ravitsemisalasta