Pelisuunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: PO00DN60-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.04.2021 - 25.04.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 31.10.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
- Niina Mässeli
Vastuuopettaja
Niina Mässeli
Ryhmät
-
POKT19SPPeliohjelmointi, päivätoteutus
Tavoitteet
Ymmärrät ja osaat hyödyntää työskentelyssäsi pelisuunnittelun erilaisia teorioita ja käytäntöjä.
Osaat suunnitella käyttäjäystävällisiä käyttöliittymiä ja huomioida käyttäjäkokemuksen suunnitelmissasi.
Tunnistat mitkä asiat tekevät peleistä koukuttavia ja pystyt hyödyntämään niitä omien tuotteiden suunnittelussa.
Tunnet erilaisten julkaisualustojen teknisiä vaatimuksia ja osaat huomioida ne työssäsi.
Ymmärrät tekniset vaatimukset ja niiden merkityksen.
Sisältö
Millaiset säännöt ja teoriat ohjaavat pelisuunnittelua?
Mistä muodostuu hyvä peli?
Miten suunnitella käyttäjäystävällisiä käyttöliittymiä ja ottaa huomioon käyttäjäkokemus?
Mikä tekee pelistä koukuttavan ja hauskan?
Millaisia vaatimuksia erilaiset julkaisualustat asettavat?
Millaisia asioita tulee ottaa huomioon tekniseltä näkökulmalta?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali löytyy koostetusti opintojakson Learn alustalta. Opintojakson opiskelumateriaali on koostettu useasta lähteestä. Opintojakson suorittaminen ei vaadi kirjallisuuden hankkimista tai lainaamista.
Jos suoritustapana on tentti, tentti perustuu oheiseen kirjallisuuteen:
Game Design: Theory & Practice, Richard Rouse
A Theory of Fun for Game Design, Raph Koster
Game Design Workshop, Tracy Fullerton
Rules of Play; Game Design Fundamentals, Katie Salen & Eric Zimmerman
Yksilölliset oppimisväylät
Viikkopohjainen oppimisväylä: Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työelämä tai nopeutettu oppimisväylä: Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Materiaali koostettu työelämälähtöisesti. Hanketoiminta mukana opintojakson toteutuksessa.
Opintojakson aikana mahdollisuus kehittää omaan yritystoimintaan tähtääviä projekteja eteenpäin.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson tentti suoritetaan etukäteen määritettynä ajankohtana exam tenttiakvaariossa.
Opiskelijan työmäärä
135 tuntia, joista lähiopetusta noin 55 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan 7 viikon rytmissä joka jakautuu 14 erilliseen 4h mittaiseen lähitapaamiseen.
Viikot on jaettu teemoihin ja teemojen mukaisesti toteutamme harjoitustöitä tiimityöskentelynä. Viikojen teemoja ovat. Mitä pelit ovat?, Monetisaatio, Prototyypit ja mockupit, Käyttöliittymät ja käyttökokemus, Kohdeyleisö ja julkaisualustat sekä Lautapelit. (opettaja pidättää oikeudet muutoksiin tarpeen niin vaatiessa)
Opintojakson aikana toteutettavat harjoitustyöt esitetään sekä arvioidaan. Opiskelijat toteuttavat myös itsenäisiä esitehtäviä viikkojen teemoihin.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyöt ja viikkojen esitehtävät.
tai
Tentti
Esitietovaatimukset
Peligrafiikka ja -mallinnus
Ohjelmointi
Olio-ohjelmointi
Pelitestauksen perusteet
Laadunvarmistus