Basics of health promotion (5 cr)
Code: SH00AC85-3032
General information
Enrollment
16.12.2019 - 10.01.2020
Timing
06.01.2020 - 29.05.2020
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
Teachers
- shktvirtuaali
- Sari Engelhardt
Teacher in charge
Sari Engelhardt
Groups
-
SHKT19SMNursing, part-time studies
Objective
Clinical nursing
• you are able to apply the Finnish Nutrition Recommendations in the prevention and care of Finnish national diseases
Promotion of health and functional ability
• you understand the connections between societal/political decision making and structures in promoting health and functional ability
• you understand the principles of health promotion and you are able to work according to the values of health promotion
• you understand the financial basis of health promotion
• you are able to identify and evaluate the health and well-being of the population and related factors on individual and communal level
• you are able to utilize on individual and communal level the existing knowledge (e.g. registers and statistics) about the health issues of the population
• you are able to identify causes for public health problems
• you are able to prevent risk factors that cause deterioration of health, functional and working ability and lead to limitations in the functional ability and you are able to intervene early
Content
Clinical nursing
• The need and functions of nutrients in the body
• FNR diet in health promotion and prevention of national diseases
• Health issues of people of various ages
Promotion of health and functional ability
• legislation, national guidelines and programs and international and national recommendations related to health promotion
• comprehension of the ability of the service system to respond to the health care needs of the population
• economic/financial aspects of health promotion including the economic impact
• ethics and principles of health promotion
• different levels of health promotion (individual, community, national) and methods (promotion and prevention)
• the state of health and well-being in the population (strengths and challenges) and factors related to health (protective and risk factors)
• factors underlying health inequalities and social exclusion (socioeconomic status)
• identification and reduction of factors deteriorating public health
• interrelations between health habits and health, prevention of risk behavior
• promotion of sexual and reproductive health
• early identification of risk factors and targeting of support to those who need it
Location and time
Opintosisällöt opiskellaan itsenäisesti Moodlen materiaalien ja tehtävien avulla verkossa.
Opiskelumateriaali
Opintojakson materiaali on ilmoitettu Moodlessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ravitsemusterveyden osuus (2 op.) järjestetään lähiopetuksena.
Yleisen terveyden edistämisen osuudesta (3 op) ei tässä toteutuksessa järjestetä lähiopetusta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintosisällöt opiskellaan itsenäisesti Moodlen materiaalien ja tehtävien avulla verkossa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tentit ja muut määräajat
Uusintatentit suoritetaan examissa.
Completion alternatives
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson toteutus mahdollistaa opiskelijalle oman työnsä suunnittelun niin että opintojakson työmäärä (5 x 27 tuntia) jakaantuu tasaisesti ja kuormittamatta.
Further information
Opintojakson opetuksesta vastaavat Sari Engelhardt (3 op., yleinen terveyden edistäminen) ja tuntiopettaja, ravitsemusasiantuntija Heli Reinivuo (2 op., ravitsemusterveys).
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Yleinen terveyden edistäminen: tehtävien palauttaminen määräajassa.
Ravitsemusterveys: hyväksytysti suoritettu tentti.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei palauta tehtäviä määräajassa ja /tai ei saa hyväksyttyä tulosta tentissä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa.
Tietojen soveltamisen taso osoittautuu heikoksi ja perustietojen hallinnassa on selviä puutteita.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa.
Tietojen soveltaminen on hyvällä tasolla ja perustiedot ovat hallinnassa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa.
Opiskelija soveltaa hyvin hallitsemiaan perustietoja luovasti ja hahmottaa laajempia kokonaisuuksia terveyden edistämisessä.