Opettaminen ja ohjaaminen hoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00AC87-3024
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ajoitus
04.09.2019 - 20.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Satu Sällilä
Vastuuopettaja
Satu Sällilä
Ryhmät
-
EHKT19KPEnsihoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Ohjaus- ja opetusosaaminen
• tiedät ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessasi ohjausta ja opetusta
• osaat suunnitella ohjausta ja opetusta asiakas- ja ryhmälähtöisesti
• osaat ohjauksen ja opetuksen sairaanhoitajan työmenetelmänä eri konteksteissa
• osaat käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä (ml. sosiaalinen media)
• osaat käyttää tarkoituksenmukaisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta opetus- ja ohjausmateriaalia
Sisältö
Ohjaus- ja opetusosaaminen
• erilaiset ohjaus-/opetusfilosofiat, oppimisnäkemykset ja niiden merkitys ohjaus- opetusprosessissa
• ohjauksen ja opetuksen käsitteet
• ohjaus- opetusprosessin eettiset näkökohdat
• ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi ja suunnittelu
• erilaiset ohjauksen vaikuttavuuden arviointimenetelmät
• potilaan/ asiakkaan opetus ja ohjaus
• mentorointi
• perehdytys
• ohjaus- ja opetusmenetelmät ja muodot
• ohjauksen laatu
• ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
• ohjaus - ja opetustoiminnan arviointi ja kehittäminen
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa yhteisellä infolla (SHKT19KP ja yhteistyökumppani) työjärjestyksen mukaisesti. Infossa valitaan joko työviikkopohjainen tai verkko-opetus
Opiskelumateriaali
Eloranta, T. & Virkki, S. 2011. Ohjaus hoitotyössä
Muita lähteitä: Mäkisalo-Roponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot Sosiaali- ja terveysalalla.
Kyngäs, H. & amp; Hentinen, M. 2008. Hoitoon sitoutuminen ja hoitotyö
Montin, L. (toim.) 2008. Potilasohjauksen lähtökohdat. Turun yliopisto A:55/2008.
Hupli, M., Rankinen, S. ja Virtanen, H. (toim.) 2012. Potilasohjauksen ulottuvuudet 2. Turun yliopisto A:63/2012
Ajankohtaiset tutkimukset & Moodlen materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso alkaa yhteisellä infolla (SHKT19KP ja yhteistyökumppani) työjärjestyksen mukaisesti. Infossa valitaan joko työviikkopohjainen tai verkko-opetus
Opiskelijan työmäärä
27x5h
Lisätietoja opiskelijoille
satu.sallila@xamk.fi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu oppijan itsearvioinnista, vertaisarvioinnista, oppimistehtävien arvioinnista ja opintojakson kokoavasta kokeesta (Hyl-K5).
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, harjaantumista itsearvioinnissa, hyvää yhteistyötä yhteistyökumppanin kanssa ja hyväksyttyjä oppimistehtäviä ja hyväksyttyä koetta.
Esitietovaatimukset
Olet osoittanut osaamistasi seuraavista opintojaksoista:
- Anatomia, fysiologia ja patofysiologia (5 op)
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus (5 op)
- Kliinisen hoitotyön perusteet (5 op)
- Hoitotyön ammatilliset perusteet harjoittelu vähintään (4 op)