Siirry suoraan sisältöön

Opettaminen ja ohjaaminen hoitotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SH00AC87-3024

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

04.09.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ensihoitajakoulutus

Opettaja

  • Satu Sällilä

Vastuuopettaja

Satu Sällilä

Ryhmät

  • EHKT19KP
    Ensihoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Ohjaus- ja opetusosaaminen
• tiedät ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessasi ohjausta ja opetusta
• osaat suunnitella ohjausta ja opetusta asiakas- ja ryhmälähtöisesti
• osaat ohjauksen ja opetuksen sairaanhoitajan työmenetelmänä eri konteksteissa
• osaat käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä (ml. sosiaalinen media)
• osaat käyttää tarkoituksenmukaisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta opetus- ja ohjausmateriaalia

Sisältö

Ohjaus- ja opetusosaaminen
• erilaiset ohjaus-/opetusfilosofiat, oppimisnäkemykset ja niiden merkitys ohjaus- opetusprosessissa
• ohjauksen ja opetuksen käsitteet
• ohjaus- opetusprosessin eettiset näkökohdat
• ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi ja suunnittelu
• erilaiset ohjauksen vaikuttavuuden arviointimenetelmät
• potilaan/ asiakkaan opetus ja ohjaus
• mentorointi
• perehdytys
• ohjaus- ja opetusmenetelmät ja muodot
• ohjauksen laatu
• ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
• ohjaus - ja opetustoiminnan arviointi ja kehittäminen

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa yhteisellä infolla (SHKT19KP ja yhteistyökumppani) työjärjestyksen mukaisesti. Infossa valitaan joko työviikkopohjainen tai verkko-opetus

Opiskelumateriaali

Eloranta, T. & Virkki, S. 2011. Ohjaus hoitotyössä
Muita lähteitä: Mäkisalo-Roponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot Sosiaali- ja terveysalalla.
Kyngäs, H. & amp; Hentinen, M. 2008. Hoitoon sitoutuminen ja hoitotyö
Montin, L. (toim.) 2008. Potilasohjauksen lähtökohdat. Turun yliopisto A:55/2008.
Hupli, M., Rankinen, S. ja Virtanen, H. (toim.) 2012. Potilasohjauksen ulottuvuudet 2. Turun yliopisto A:63/2012
Ajankohtaiset tutkimukset & Moodlen materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso alkaa yhteisellä infolla (SHKT19KP ja yhteistyökumppani) työjärjestyksen mukaisesti. Infossa valitaan joko työviikkopohjainen tai verkko-opetus

Opiskelijan työmäärä

27x5h

Lisätietoja opiskelijoille

satu.sallila@xamk.fi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu oppijan itsearvioinnista, vertaisarvioinnista, oppimistehtävien arvioinnista ja opintojakson kokoavasta kokeesta (Hyl-K5).
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, harjaantumista itsearvioinnissa, hyvää yhteistyötä yhteistyökumppanin kanssa ja hyväksyttyjä oppimistehtäviä ja hyväksyttyä koetta.

Esitietovaatimukset

Olet osoittanut osaamistasi seuraavista opintojaksoista:
- Anatomia, fysiologia ja patofysiologia (5 op)
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus (5 op)
- Kliinisen hoitotyön perusteet (5 op)
- Hoitotyön ammatilliset perusteet harjoittelu vähintään (4 op)