Varhaiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00AD23-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.12.2019 - 10.01.2020
Ajoitus
13.01.2020 - 16.02.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Jussila
- Auli Jungner
- Maija Olli
- Eija Vikman
- Virve Jussila
Vastuuopettaja
Johanna Jussila
Ryhmät
-
SOKT19KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
• Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen ja päivähoidon palvelujärjestelmään ja lainsäädäntöön.
• Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana ja tunnet kasvatuskumppanuuden käsitteen.
• Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa lapsiryhmässä.
• Osaat havainnoida ja tarkastella leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Sisältö
• Millainen on päivähoidon palvelujärjestelmä?
• Millainen lainsäädäntö määrittelee varhaiskasvatuksen toteuttamista päivähoidossa?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä kasvatuskumppanuus tarkoittaa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?
Aika ja paikka
Varhaiskasvatuksessa työskenteleville: Tenttipaketti ja tehtävät, kysy tarkemmin vastuuopettajalta.
Opiskelumateriaali
Annetaan kurssilla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työviikkopohjainen opetus sisältää luentoja, harjoituksia, oppimistehtäviä. Osa lähiopetuksesta (harjoitukset ja tutoriaali) ovat läsnäolopakollista. Näistä ilmoitetaan tarkemmin kurssin aloituksessa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Päiväkodissa työskentelevä voi sopia käytännöistä vastuuopettajan kanssa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Varhaiskasvatuksessa työskenteleville: Tenttipaketti ja tehtävät, kysy tarkemmin vastuuopettajalta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Päiväkodissa työskentelevä voi sopia käytännöistä vastuuopettajan kanssa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksosta tulee numeerinen arvosana. Osa tehtävistä voidaan arvioida hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvioidaan, että opiskelija osaa:
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
d. arvioida toimintaa asiakastilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valinnat
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen