Siirry suoraan sisältöön

Children and young people with special needs (5 cr)

Code: YP00AA50-3006

General information


Enrollment

16.12.2019 - 10.01.2020

Timing

01.01.2020 - 31.05.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Hanne Salovaara-Pitkänen

Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups

  • YPKV19KM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

You are able to identify the factors behind children’s and young people’s special needs. You show your familiarity with different working environments and activities of youth work ? for example, special youth work, outreach-work and child welfare ? and improve your abilities in working with children and young people with special needs. You know the importance of the legislation concerning children and young people and how it strengthens their rights.

Content

What kind of factors underlie special needs? What are the ways of working with children and young people with special needs? How does the Child Protection Act guide practical work? What does research tell about children with special needs? What is the job description of personal care workers?

Location and time

Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän (5 op), joka kiinnittyy opintojakson sisällöllisiin teemoihin:
Erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvä lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla jaettavan materiaalin lisäksi opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa kirjallisuutta:
Etsivän nuorisotyön käsikirja
Puuronen, A, 2013. Etsivän katse. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen – Näkökulmia käytännön työstä. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 70.
Kohdennettuun nuorisotyöhön kiinnittyvät tutkimukset.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu ja ryhmissä tapahtuva työskentely. Opintojaksoon liittyy sekä ennakkotehtäviä (mm lastensuojelun ennakkotehtävä) sekä sosiaalisen nuorisotyön kentälle kiinnittyviä tehtäviä (etsivä nuorisotyö).
Opintojakson voit suorittaa myös itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, jonka ohjeet saat opintojakson vastuuopettajalta (ks. opintoja nopeuttava väylä).

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Mikäli työskentelet opintojakson sisältöalueisiin kiinnittyvässä työympäristössä, voit suorittaa oppimistehtävät työhösi liittyen. Tästä vaihtoehdosta tulee neuvotella opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän (5 op), joka kiinnittyy opintojakson sisällöllisiin teemoihin:
Erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvä lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous.

Completion alternatives

Mikäli työskentelet opintojakson sisältöalueisiin kiinnittyvässä työympäristössä, voit suorittaa oppimistehtävät työhösi liittyen. Tästä vaihtoehdosta tulee neuvotella opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärän jakautuu siten, että lähiopetusta on 8+8 h.
Opintojakson suorittamiseen liittyy 3 oppimistehtävää, joista 2 työstetään lähiopetusjaksojen välissä ja opintojakson päätteeksi työstetään 1 kokoava oppimistehtävä.

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, good (3)

a. You can use professional concepts in an expert way in child protection. c. You can work as a team member in social youth work. e. You can choose appropriate methods used in working with children and adolescents with special needs and justify the choices.

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen, oppimistehtävien tekeminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson teemoihin (erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvän lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous) kiinnittyvän oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Assessment criteria, good (3-4)

Opintojakson kaksi ensimmäistä tehtävää arvioidaan asteikolla hyv - hyl.
Opintojakson päätteeksi tehtävä oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5
Arvioinnin perusteet ovat seuraavat:
Osaat käyttää asiantuntevasti erityiseen tukeen liittyviä käsitteitä.
Osaat työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä sosiaalisessa nuorisotyössä.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät erityisen tuen tarpeessa olevien lasten ja nuorten kanssa työskennellessäsi sekä perustella valintasi.

Qualifications

Attending the course requires completing the course of Special education in youth work.