Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00CW14-3005

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

21.09.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu

Opettaja

  • Leila Pekonen

Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Koko: 10. Avoin AMK: 0.)
  • Xamkin tutkintolaiset (Koko: 10. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • AVMISO2V20S
    Avoin AMK, Mikkeli, Sosionomi (AMK), 2.vuoden opinnot

Pienryhmät

  • Avoin AMK
  • Xamkin tutkintolaiset

Tavoitteet

Opintojakson käytyäsi:Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Aika ja paikka

Ei ole.

Opiskelumateriaali

Learn alustalla osoitettu opiskelumateriaali sekä teokset:
- Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus
- Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille tutustumiskäynneille. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla toisen ryhmän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen alalla, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Työhön integroitu vaihtoehto edellyttää sinulta itsenäistä toteutussuunnitelman tekemistä suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tentit ja muut määräajat

Tentistä sovitaan opintojakson alkaessa 1. kontaktikerralla

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

opiskelijan työmäärä 135 h, josta lähiopetusta 20h.
Työmäärän jakautuminen kerrotaan 1. kontaktikerralla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5 tai hyväksytty / hylätty.
Tentti 0-5.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.