Unreal Engine: Basics of Blueprint Visual Scripting (3 op)
Toteutuksen tunnus: AV00EA20-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.10.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Juha Ojala
Vastuuopettaja
Paula Siitonen
Tavoitteet
Opiskelija osaa liikkua editorissa ja editorin valikoissa sekä luoda ja käyttää yleisimpiä ohjelmoinnissa tarvittavia asioita (muuttujat, funktiot, oliot, viittaukset) Unreal Enginen sisällä. Kurssilainen osaa itsenäisesti rakentaa toimivia logiikkakokonaisuuksia käyttäen Unreal Enginen visuaalista Blueprint-skriptauskieltä. Opiskelija osaa pakata rakentamansa sovelluksen muille käyttäjille ajettavaan muotoon.
Sisältö
Käydään läpi, kuinka Unreal Enginen editorissa liikutaan, mitkä ovat editorin oleellisimmat valikot ja mitä ne pitävät sisällään. Tutustutaan Blueprint-skriptauskieleen ja sen etuihin verrattuna perinteiseen ohjelmointiin sekä tehdään kaikki perinteiselle ohjelmoinnille oleellisimmat asiat Blueprint-skriptauskielellä. Rakennetaan pieni esimerkkiohjelma, joka pakataan muille käyttäjille ajettavaan muotoon.
Opiskelumateriaali
Kurssin oma materiaali sekä kurssin Youtube-kanava. Lisäksi Epic Gamesin oma dokumentaatio.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Tavoite
Opiskelija osaa liikkua editorissa ja editorin valikoissa sekä luoda ja käyttää yleisimpiä ohjelmoinnissa tarvittavia asioita (muuttujat, funktiot, oliot, viittaukset) Unreal Enginen sisällä. Kurssilainen osaa itsenäisesti rakentaa toimivia logiikkakokonaisuuksia käyttäen Unreal Enginen visuaalista Blueprint-skriptauskieltä. Opiskelija osaa pakata rakentamansa sovelluksen muille käyttäjille ajettavaan muotoon.
Sisältö
Käydään läpi, kuinka Unreal Enginen editorissa liikutaan, mitkä ovat editorin oleellisimmat valikot ja mitä ne pitävät sisällään. Tutustutaan Blueprint-skriptauskieleen ja sen etuihin verrattuna perinteiseen ohjelmointiin sekä tehdään kaikki perinteiselle ohjelmoinnille oleellisimmat asiat Blueprint-skriptauskielellä. Rakennetaan pieni esimerkkiohjelma, joka pakataan muille käyttäjille ajettavaan muotoon.
Toteutus
Kurssi suoritetaan itsenäisesti tutustumalla kurssin dokumentteihin ja videomateriaaliin. Kurssilla annetaan myös pieniä harjoitustehtäviä itsenäisesti suoritettavaksi: tehtävän ratkaisun voi katsoa videolta tai dokumentista. Tehtävät liittyvät erilaisten logiikkapulmien ratkaisuun ja parhaimman ratkaisun valintaan pulman suorittamiseksi. Opintojakson voi suorittaa omaan tahtiin ja kurssilaiset voivat keskustella toistensa kanssa käyttäen tarjottua alustaa.
Suoritustapa
Laaja lopputehtävä, jossa kurssilaisen pitää ohjelmoida tiettyjä tapahtumia annettuun pelimaailmaan. Lopputehtävän osiot pisteytetään erikseen ja hyväksytty kurssisuoritus vaatii tietyn pistemäärärajan ylittymisen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Lopputehtävän koodi ja sen toimivuus.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lopputehtävän koodi ja sen toimivuus.
Esitietovaatimukset
Kohtalainen tietämys ohjelmoinnin perusteista