Tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: FT00DK84-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2020 - 04.09.2020
Ajoitus
31.08.2020 - 06.11.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Suvi Lamberg
- Ville Virta
Vastuuopettaja
Suvi Lamberg
Ryhmät
-
FTSA19KPFysioterapeutti, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat kuvata tuki- ja liikuntaelimistön (TULE) toimintahäiriöiden ja yleisimpien TULE- sairauksien vaikutuksia yksilön liikkumis- ja toimintakykyyn.
Osaat tutkia ja analysoida TULE:n toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti liikkumiskykyä.
Osaat kliiniseen päättelyyn ja fysioterapeuttiseen erotusdiagnostiikkaan perustuen arvioida ja tehdä johtopäätöksiä TULE:n toimintakyvystä ja yleisimmistä toimintahäiriöistä.
Osaat arvioida ja seurata tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian vaikuttavuutta näyttöön perustuen.
Tiedät lääkehoidon ja patofysiologian perusteet ja niiden merkityksen TULE:n fysioterapiassa.
Sisältö
Miten tutkit TULE:n toimintaa ja tunnistat TULE:n toimintahäiriöitä?
Miten hyödynnät pato- ja kuormitusfysiologian sekä biomekaniikan tietoa suunnitellessasi ja toteuttaessasi TULE:n fysioterapiaa?
Miten sovellat yksilöllisesti näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessasi TULE-fysioterapiaa?
Miten arvioit TULE:n toimintaa tukevien apuvälineiden tarpeen?
Miten hyödynnät lääketieteellistä ja lääkehoidon osaamista TULE:n fysioterapiassa?
Opiskelumateriaali
Kauranen Kari. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Luomajoki Hannu. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. VK- Kustannus Oy.
Magee J. David. 2014 (tai vanhempi painos.). Orthopedic Physical Assesment. Saunders.
Muu opettajan osoittama e-aineisto.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso sisältää kaksi tenttiä:
Fysiatrian kirjatentti ma 21.9
Soveltava tentti pe 16.10
Kansainvälinen yhteistyö
Ei kv- yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta 50h, itsenäistä harjoittelua, tehtävien tekemistä ja tentteihin valmistautumista 88h.
Toteutuksen osien kuvaus
Lähiopetusta opintojakson tavoitteiden mukaisesti .
Kaksi tenttiä.
Urheiluvammaseminaari.
IOP- tehtäviä tuki- ja liikuntaelimistön tutkimisesta, jotka käsitellään opettajan kanssa lähitunneilla.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Numeraalinen arviointi perustuen kahteen tenttiin.
Esitietovaatimukset
Edellytetään opintojaksojen ” Ihmisen toimintakyvyn arviointi” sekä ”Fysioterapian menetelmien harjoittelu I ja II” osaamistavoitteiden mukaista osaamista.