Gerontologinen tietoperusta (10 op)
Toteutuksen tunnus: GE00CO38-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 15.05.2020
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 45
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Sari Ranta
- Merja Nurmi
- Merja Laitoniemi
Vastuuopettaja
Merja Laitoniemi
Ryhmät
-
GEKV19SMGeronomi, monimuoto
Tavoitteet
• Tunnet iäkkään ihmisen oppimiseen liittyviä tekijöitä.
• Tunnet koulutusgerontologian keskeisiä käsitteitä.
• Tunnet ikääntyvän ohjaamisen ja opettamisen peruslähtökohtia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.
• Tunnet ikääntyvän opettamiseen ja ohjaamiseen liittyviä menetelmiä.
• Tunnet psyykkisiä vanhenemismuutoksia, iäkkäiden psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyisyyttä.
• Tunnet psykogerontologian keskeiset käsitteet ja tutkimuskohteet.
• Ymmärrät vanhuuden elämänvaiheen erityisyyden ja moniulottuvaisuuden.
• Osaat analysoida gerontologisten teorioiden merkityksiä.
• Osaat jäsentää vanhenemisen yksilön ja yhteiskunnan tasolla ja hahmottaa näiden tasojen välisiä yhteyksiä.
• Olet perehtynyt vanhenemismuutosten etenemisen yksilölliseen ja yksilöiden väliseen vaihteluun, vaikutuksiin ja vaikuttaviin tekijöihin.
• Tunnet sairauksien ja terveydentilaan liittyvien muutosten ja vanhenemisprosessien vuorovaikutuksen.
• Olet perehtynyt keskeisten vanhusten sairauksien synty- ja etenemismekanismeihin, ehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen.
Sisältö
Miten ikääntyminen vaikuttaa oppimiseen, aistitoimintoihin, muistiin, oppimiseen ja älykkyyteen?
Minkälaisia kysymyksiä liittyy iäkkäiden työhön ja harrastustoimintaan osallistumiseen?
Miten ikääntyminen huomioidaan koulutuksen järjestämisessä ja ohjaamisessa?
Mitä ovat pyykkiset vanhenemismuutokset ja psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky?
Miten vanheneminen koetaan, mitä on kokemuksellinen vanheneminen?
Millaista vanheneminen on yksilöllisenä, kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä?
Minkälaisia sosiaaligerontologisia teorioita on ja mikä on niiden merkitys vanhustyössä?
Mikä ja millaista on biologinen vanheneminen?
Miten perimä ja ympäristötekijät ovat yhteydessä vanhenemiseen?
Mitkä tekijät selittävät vanhusten toimintakyvyn muutosta?
Miten vanhenemismuutokset ja sairaudet ovat yhteydessä toisiinsa?
Millainen on terveyden, toiminnanvajeiden ja sairauksien jatkumo?
Millaista on ikääntyvien henkilöiden sairastavuus?
Millaisia ovat iäkkäiden sairauksien erityispiirteet?
Miten vanhenemismuutokset vaikuttavat sairauksien etenemiseen, hoitoon ja kuntoutukseen?
Aika ja paikka
Opiskelija on suorittanut vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.
Opiskelumateriaali
Osoitetaan opintojakson osien alkaessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle, joista geropsykologia ja sosiaaligerontologia on syksyllä 2019 ja koulutusgerontologia ja terveysgerontologia ja geriatria keväällä 2020. Itsenäisesti tai ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä, luento, opetuskeskustelu, oppimistehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija on suorittanut vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.
Opiskelijan työmäärä
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Sosiaaligerontologia 2 op syksyllä 2019, joka toteutetaan verkko-opiskeluna.
Geropsykologia 2 op syksyllä 2019, johon sisältyy aloitusluento ja work shop, opettaja Merja Laitoniemi.
Koulutusgerontologia 2 op keväällä 2020, johon sisältyy aloitusluento ja work shop, opettaja Merja Laitoniemi
Terveysgerontologia ja geriatria keväällä 2020, opettaja Sari Ranta
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, hyväksytysti tehdyt tehtävät.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempaa osaamista