Fysiologiset perusteet geronomin työssä (5 op)
Toteutuksen tunnus: GE00CO41-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.12.2019 - 10.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 22.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Riitta Tenkanen-Salmela
- Taina Lehtonen
Vastuuopettaja
Taina Lehtonen
Ryhmät
-
GEKV19SMGeronomi, monimuoto
Tavoitteet
• Tunnet ihmisen peruselintoiminnot.
• Tunnet sellaiset anatomiset ja fysiologiset yksityiskohdat, joissa yleisimmin ikääntyessä tapahtuu patologisia muutoksia.
• Tunnet infektioiden torjuntaan liittyvät käsitteet ja lainsäädännön ohjeistuksineen.
• Ymmärrät infektioiden merkityksen yksilölle, yhteisölle ja koko yhteiskunnalle.
Sisältö
Anatomia ja fysiologia 2 op:
• Miten elinjärjestelmät toimivat ja minkälaista on niiden välinen yhteistyön?
• Miten verenkierto, hengitys, ruuansulatus ja virtsanerityselimistö toimivat?
Mikrobiologia ja infektiotaudit ja niiden torjunta 3 op:
• Minkälaisia ominaisuuksia mikrobeilla on?
• Mikä infektio on?
• Miten immunologiset tapahtumat toimivat?
• Minkälaisia piirteitä yleisimmillä infektiotaudeilla on?
• Miten infektioita torjutaan?
• Mikä merkitys on aseptiikalla ja käsihygienialla.
• Mitä ovat aseptiset menetelmät?
Aika ja paikka
Verkko opetus mahdollistaa oman opiskelurytmin toteuttamisen. Mikäli opiskelija haluaa esim. lähihoitajatutkintoon kuuluvien opintojen perusteella opintojakson osan hyväksilukemista hän voi suorittaa Examissa opintojakson osan tentin ja siten osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa tason.
Opiskelumateriaali
Opiskelussa voi käyttää oppikirjana haluamaansa anatomian ja fysiologian kirjaa. Opiskelutehtävät Moodlessa esittävät vaaditun osaamistason. Mikrobiologian ja infektiotautien osalta tenttimateriaalina on Moodlessa jaettu materiaali ja osoitetut materiaalit. Infektioiden torjunnan ja aseptiikan osalta tenttimateriaali on osoitettu Moodlessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus ei ole pakollinen. Osaaminen näytetään tentissä. Verkko opetus mahdollistaa oman opiskelurytmin toteuttamisen
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä opintojaksossa
Työhön integroitu oppimisväylä:
Verkko opetus mahdollistaa oman opiskelurytmin toteuttamisen. Mikäli opiskelija haluaa esim. lähihoitajatutkintoon kuuluvien opintojen perusteella opintojakson osan hyväksilukemista hän voi suorittaa Examissa opintojakson osan tentin ja siten osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa tason.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole tässä opintojaksossa
Tentit ja muut määräajat
Suoritetaan Examissa Taina Lehtosen opetuksen osalta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole käytössä tässä opintojaksossa
Opiskelijan työmäärä
Anatomian ja fysiologian osuus 2 x 27 tuntia (2 op)
Mikrobiologia ja infektiotaudit osuus 2 x 27 tuntia (2 op)
Infektioiden torjunta ja aseptiikka osuus 27 tuntia (1 op)
Lisätietoja opiskelijoille
Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit: taina.lehtonen@xamk.fi
Infektioiden torjunta ja aseptiikka: ?
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian osuus: yksilöllinen tentti
Mikrobiologia ja infektiotaudit osuus: yksilöllinen tentti
Infektioiden torjunta ja aseptiikka osuus : yksilötehtävä
Hylätty (0)
Opiskelijalla on virheellisiä ja puutteellisia käsityksiä anatomian rakenteista ja fysiologian perusilmiöistä. Opiskelija ei pysty esittämään riittävää osaamistasoa mikrobeista ja tarttuvista taudeista ja hänellä ei ole tartunnan estosta riittävästi hallintaa. Opiskelija ei ymmärrä infektioiden torjunnan tärkeyttä ja siinä käytettäviä menetelmiä eikä osaa toteuttaa aseptista työskentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee jonkin verran anatomian perusrakenteita ja fysiologisia ilmiötä. Opiskelijalla on perustietoja mikrobeista, tarttuvista taudeista ja tartunnan estosta. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa kuvata joitakin infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija tietää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy osittain toteuttamaan aseptista työskentelyä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee anatomian perusrakenteet ja keskeiset fysiologiset ilmiöt. Opiskelija ymmärtää mikrobien merkityksen tarttuvien tautien aiheuttajana ja hallitsee tartunnan ehkäisyn perusteet. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa kuvata useita infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija ymmärtää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy suurelta osin toteuttamaan aseptista työskentelyä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee hyvin anatomian perusrakenteet ja keskeiset fysiologiset ilmiöt. Opiskelija ymmärtää hyvin mikrobien merkityksen tarttuvien tautien aiheuttajana ja osaa soveltaa tietojaan tartunnan ehkäisyssä. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa laajasti kuvata infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija ymmärtää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy laajasti toteuttamaan aseptista työskentelyä.