Nuorisotyön ja nuorisokasvatuksen ammatillistuminen ja ajan haasteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: JN00CV10-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.12.2019 - 10.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
NKMI19SYNuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi
Tavoitteet
Osaat jäsentää nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön sen monialaisen luonteen mukaisesti nyky-yhteiskunnassa
Osaat erottaa nuorisotyön teoreettiset perinteet toisistaan ja tunnistat niiden ilmenemisen nykypäivän nuorisokasvatuksessa ja nuorisotyössä
Osaat hahmottaa nuorisokasvatuksen ajan haasteita nuorisotyön kentällä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti
Sisältö
Miten nuorisotyö ja nuorisotyön ammatillisuus on rakentunut suomalaisessa yhteiskunnassa?
Miten nuorisotyö on teoreettisesti ja käytännöllisesti jäsennettävissä osana nuorisokasvatusta?
Millaisia nuorisotyön ja nuorisokasvatuksen perinteitä voidaan tunnistaa nykypäivän nuorisotyössä?
Miten tunnistat ammatillista nuorisotyötä ja nuorisokasvatusta koskevia ajan haasteita yhteiskunnallisessa keskustelussa
Aika ja paikka
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti oppimistehtävien avulla. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
Opiskelumateriaali
Opintojakson opiskelumateriaali rakentuu opiskelijan ammatillisuutta koskevan lähestymitavan perusteella. Osa materiaalista on Moodle oppimisympäristöstä.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Jäsennät nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön sen monialaisen luonteen mukaisesti nyky-yhteiskunnassa.
Erotat nuorisotyön teoreettiset perinteet toisistaan ja tunnistat niiden ilmenemisen nykypäivän nuorisokasvatuksessa ja nuorisotyössä.
Opit hahmottamaan nuorisokasvatuksen ajan haasteita nuorisotyön kentällä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta opettajan kanssa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti oppimistehtävien avulla. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta opettajan kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Luento-opetusta 24 t
Itsenäistä työskentelyä 111 t
TAI
Itsenäistä työskentelyä 135 t
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a) Osaat hankkia, käyttää ja arvioida kriittisesti nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön teoriatietoa ammattialan ilmiöiden jäsentämisessä
b) Osaat arvioida ja analysoida nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön teoriatietoa alan ammatillisuutta ja ajan haasteita koskevassa ajankohtaisessa keskustelussa
Arviointi tapahtuu asteikolla 0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu seminaarityöskentelyyn sekä ammatillisuutta käsittelevään tehtävään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a) Osaat käyttää nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön teoriatietoa ammattialan ilmiöiden jäsentämisessä
b) Osaat analysoida ja soveltaa nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön teoriatietoa alan ammatillisuutta ja ajan haasteita koskevassa ajankohtaisessa keskustelussa