Hyvinvointi ja sen haasteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00AD17-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.08.2018 - 07.09.2018
Ajoitus
01.08.2018 - 31.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Harri Mäkinen
- Virve Remes
- Auli Jungner
- Eija Vikman
- Tuomo Paakkonen
- Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja
Harri Mäkinen
Ryhmät
-
SOKT18SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Ymmärrät kestävän hyvinvoinnin sisällön ja merkityksen.
Hahmotat yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia yksilön ja yhteisöjen hyvinvointiin.
Osaat jäsentää hyvinvointia uhkaavia ilmiöitä ja mekanismeja.
Sisältö
Mitä on kestävä hyvinvointi?
Miten yhteiskunnan ja elämäntavan muutokset vaikuttavat yksilön ja yhteisöjen hyvinvointiin?
Mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet ja ajankohtaiset ilmiöt?
Aika ja paikka
Tässä itsenäisen opiskelun vaihtoehdossa teet opintojakson kirjalliset tehtävät sekä osallistut kirjatenttiin.
Kirjatentissä tentit toisen kirjan seuraavista:
- Saari, Juho. (toim.) (2016). Yksinäisten Suomi
- Saari, Juho (2015). Huono-osaiset.
Lisätietoa kirjallisista tehtävissä saat opintojakson vastuuopettajalta.
Opiskelumateriaali
Luennot sekä Moodleen linkitetty materiaali.
Kirjallisuus:
Vaarama, Karvonen, Kestilä, Moisio, Muuri (2014) Suomalaisten hyvinvointi 2014 (tai uudempi). THL
Saari (2015). Huono-osaiset. Elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudeamus.
Lisäksi opintojakson alussa Moodleen päivitettävä kirjallisuus.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson luennoilla perehdytään sosiaalialalle keskeiseen hyvinvoinnin käsitteeseen sekä hyvinvoinnin eri osa-alueisiin. Edellisen vastapainoksi tarkastellaan myös erilaisia hyvinvointiin vaikuttavia ilmiöitä ja sosiaalisia ongelmia. Ongelmien tarkastelussa liikutaan yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla perehtyen ongelmien syntymekanismeihin ja vaikutuksiin.
Opintojakson laajemmassa tehtävässä perehdytään valittuun hyvinvoinnin haasteeseen tarkastellen sen syitä ja seurauksia sekä pohtien sen suhdetta sosiaalialalla tehtävään työhön ja syrjäytymiseen. Lisäksi opintojaksolla seurataan mediaa hyvinvoinnin ja sen haasteiden näkökulmasta. Ohjatussa pienryhmätyöskentelyssä avataan kestävän hyvinvoinnin käsitettä. Opintojaksossa on pbl-osuus.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija, joka työskentelee sosiaalialan työtehtävissä kurssin aikana, voi suorittaa osan opintojakson oppimistehtävästä omaan työhönsä liittyen.
Osasuorituksen laajuudesta sekä sisällöstä sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.
Muutoin opintojakson suoritetaan työviikkopohjaisen oppimisväylän mukaisesti.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Tässä itsenäisen opiskelun vaihtoehdossa teet opintojakson kirjalliset tehtävät sekä osallistut kirjatenttiin.
Kirjatentissä tentit toisen kirjan seuraavista:
- Saari, Juho. (toim.) (2016). Yksinäisten Suomi
- Saari, Juho (2015). Huono-osaiset.
Lisätietoa kirjallisista tehtävissä saat opintojakson vastuuopettajalta.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksoilla voi vierailla kansainvälisiä luennoitsijoita, jolloin opetuskielenä on englanti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija, joka työskentelee sosiaalialan työtehtävissä kurssin aikana, voi suorittaa osan opintojakson oppimistehtävästä omaan työhönsä liittyen.
Osasuorituksen laajuudesta sekä sisällöstä sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.
Muutoin opintojakson suoritetaan työviikkopohjaisen oppimisväylän mukaisesti.
Opiskelijan työmäärä
Opintopistemäärään pohjautuva opiskelijan laskennallinen työmäärä.
Lisätietoja opiskelijoille
Vaihto-opiskelijoiden ollessa ilmoittautuneina opintojaksolle, pidetään osa opetuksesta englanniksi. Vastaava suomenkielinen materiaali on kuitenkin aina opiskelijoiden käytettävissä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.