Erityiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00AD24-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Harri Mäkinen
- Maija Olli
- Eija Vikman
- Tuomo Paakkonen
- Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja
Ann-Mari Sippu
Ryhmät
-
SOKT18SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
• Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
• Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
• Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
• Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
• Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
• Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
• Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
• Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
• Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
• Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
• Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
• Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkaisemassa. 2. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (E- kirja)
Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja –opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (E- kirja)
Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) 2018. Varhaiserityiskasvatus. Jyväskylä. PS-kustannus. (E-kirja)
Takala, M. (toim.) 2016. Erityspedagogiikka ja kouluikä. Gaudeamus.
Kontu, E. & Suhonen, E. 2014. Erityispedagogiikka ja varhaislapsuus. Palmenia-sarja.
Moberg, S. & Hautamäki, J. & Kivirauma, J. (toim.) Erityispedagogiikan perusteet. PS-kustannus.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso sisältää:
- Itsenäistä tiedonhankinta
- Oppimistehtäviä
- Luentoja
- Tutoriaali työskentelyä (BPL)
- Seminaarin (läsnäolovelvoite)
- Workshop työskentelyä (läsnäolovelvoite)
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 op eli 135 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla numeerinen arviointi. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Arvioinnin kriteereinä toimivat oppimistehtävien ohjeistukset.
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen