Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BI44-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.12.2019 - 10.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 15.03.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Eliisa Kotro
- Marja Turkki
- Riitta-Liisa Jukarainen
- Karoliina Rötkö
- Anetta Liinaharja
Vastuuopettaja
Riitta-Liisa Jukarainen
Ryhmät
-
THMI17KPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Sisältö
Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on opiskeluterveydenhuolto?
Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä?
Mitkä tekijät edistävät ja kuormittavat koululaisen, nuoren ja heidän perheensä terveyttä?
Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin?
Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen?
Miten edistetään päihteettömyyttä ja puututaan päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta?
Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä?
Miten annat koululaisille ja opiskelijoille liikunta- ja ravitsemusohjausta?
Miten ohjaat koululaisia ja opiskelijoita uneen liittyvissä asioissa?
Aika ja paikka
Ei nopeuttavaa oppimisväylää.
Opiskelumateriaali
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon .Toim. Hakulinen-Viitanen T., Hietanen-Peltola M., Hastrup A., Wallin M. & Pelkonen M. 2012. THL. Opas 22.
Neuvolatoiminta, koulu-ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet.Julkaisuja 2009:20.STM.
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja toim. Mäki P., Wikström K., Hakulinen T. & Laatikainen T. 2016 tai uudempi painos. THL.
Opiskeluterveys 2011. Toim. Kunttu K.,Komulainen A., Makkonen K. Pynnönen P. Duodecim. e-kirja saatavissa Oppiportista.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu kouluterveydenhuollosta 2,5 op, opiskeluterveydenhuollosta 1,0 op, ryhdin tutkimisesta 0,5 op ja mielenterveys- ja päihdetyöstä 1 op sekä kouluikäisen ravitsemuksesta 2 tuntia.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei nopeuttavaa oppimisväylää.
Tentit ja muut määräajat
Tentit voi uusia kaki kertaa Exam-tenttiakvaariossa.
Opiskelijan työmäärä
1op = 27 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistuminen opintojakson infotunnille pakollinen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kouluterveydenhuollon osuudesta tavallinen tentti (2,5 op ) ja opiskeluterveydenhuollosta (1,0 op) Moodle-tentti. Mielenterveys- ja päihdetyöstä (1,0 op) Moodle-tentti.
Esitietovaatimukset
Edellytetään kliinisen hoitotyön ja kliinisen harjoittelun sekä perhe- ja yhteisöhoitotyön hyväksyttyä suorittamista.