Digitaalitekniikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: TI00BI07-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.08.2018 - 07.09.2018
Ajoitus
01.08.2018 - 31.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Esa Pulkkanen
Vastuuopettaja
Esa Pulkkanen
Ryhmät
-
TIKT18SPTIVETIKT18SPTIVE
Tavoitteet
Osaat digitaalisten järjestelmien toiminnan perusperiaatteet sekä ymmärrät analogisten ja digitaalisten piirien tärkeimmät eroavaisuudet.
Osaat digitaalitekniikassa tärkeät lukujärjestelemät (binääri, heksadesimaali- ja oktaali) sekä muunnokset näiden välillä.
Osaat käyttää loogisia perusfunktioita, suunnitella yksinkertaisia digitaalisia piirejä erilaisilla tekniikoilla ja toteuttaa ne perusporteilla.
Osaat sekvenssipiirien perusperiaatteet ja pystyt toteuttamaan tilakoneen sekvenssilogiikkaa hyödyntäen.
Sisältö
Mitkä ovat analogisten ja digitaalisten piirien erot?
Miksi digitaalisia piirejä käytetään ja mitä hyötyjä niistä on?
Miten lukujärjestelmiä hyödynnetään digitaalitekniikassa ja miten tehdään helposti muunnokset niiden välillä?
Miten perusportit sekä loogiset piirit toimivat ja kuinka piirejä suunnitellaan esim. Karnaugh’n karttaa käyttäen?
Mitä komponentteja käytetään sekvenssipiireissä ja miten tilakoneita (Moore, Mealy) toteutetaan kiikuilla (flip-flop)?
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Tentit ja muut määräajat
XAMK:n tenttijärjestyksen mukaan
Opiskelijan työmäärä
5 ECTS Credits, 135h
n. 55h työjärjestyksen mukaisesti opettajan ohjauksessa ja n. 80h itsenäistä työntekoa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen kurssikoe ja hyväksytysti suoritetut tehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia