Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00AA36-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ajoitus
26.08.2019 - 20.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Maija-Sisko Kauppila
- Sirpa Räikkönen
Vastuuopettaja
Maija-Sisko Kauppila
Ryhmät
-
YPMI17SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat määritellä nuorten palvelujärjestelmän kokonaisuuden Tiedät miten ohjaus- ja palveluverkostot toimivat nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi Osaat määritellä kunnan tehtävät nuorten hyvinvoinnin ylläpitäjänä ja edistäjänä Tiedät kunnallishallinnon ja hyvän hallinnon periaatteet Osaat toimia moniammatillisissa verkostoissa Kykenet luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen Tunnet alasi tietosuojan ja turvallisuuden käytänteet ja osaat ottaa ne huomioon työssäsi Tunnistat oman alasi avoimet tietovarannot ja osaat hyödyntää niitä omassa työssäsi
Sisältö
Mitä nuorten monialaiseen palvelujärjestelmään kuuluu? Millaisissa rooleissa yhteisöpedagogi toimii nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa? Miten lainsäädäntö ohjaa kunnallista palvelutuotantoa? Miten kunnallinen päätöksentekojärjestelmä toimii? Miten toimialan tietosuoja ja turvallisuuskäytänteet toimivat? Miten yhteisöpedagogi hyödyntää toimialan tietovarantoja?
Aika ja paikka
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
Opiskelumateriaali
Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Gretschel, Anu, Paakkunainen, Kari, Souto, Anne-Mari & Suurpää, Leena (toim.) (2014). Nuorisotakuun arki ja politiikka. Helsinki: Nuorisotutkimusverkoston verkkojulkaisuja 76.
Lepola, Outi (2015). Toteutuvatko nuorten oikeudet? Oikeusperustainen tarkastelu nuorten elinoloista. Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry ja Nuorisotutkimusseura /Nuorisotutkimusverkosto.
Miettinen, Sonja toim. (2017). Ohjaamojen tuki – ammattilaisen apuna nuoren parhaaksi : Kokemuksia ja kehitysehdotuksia Etelä-Savosta. Mikkeli: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk kehittää nro 5.
Määttä, Mirja (2017). Uutta auringon alla. Ohjaamot 2014 - 2017. Jyväskylä: Kohtaamo-hanke (ESR), Keski-Suomen ELY-keskus.
Peltola, Marja ja Moisio, Jenni (2017). Ääniä ja äänettömyyttä palvelukentillä. Katsaus lasten ja nuorten palvelukokemuksia koskevaan tietoon. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura
Verkkojulkaisuja 112.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, Sini & Majoinen, Kaija & Seppälä, Jari toim. (2017 ). Toimiva kunta. Hyvinvointia! Sivistystä! Elinvoimaa! Suomen Kuntaliitto. Helsinki.
Muu opetusmateriaali saatavissa Moodlessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta n. 52 tuntia ja opiskelijan itsenäistä työskentelyä sekä ryhmätyöskentelyä n. 83 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. Osaat käyttää asiantuntevasti nuorten palvelujärjestelmiin sekä paikallishallintoon kuuluvaa ammattikäsitteistöä. b. Osaat arvioida kriittisesti käyttämiäsi tietolähteitä nuorten palvelujärjestelmistä sekä yleisesti paikallishallintoa koskevista asioista. c. Osaat työskennellä asiantuntijatehtävissä nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa sekä huomaat ja kuvaat ammattialan erityiskysymyksiä. d. Osaat arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa. g. Osaat soveltaa kriittisesti nuorisotyön ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a. Osaat käyttää asiantuntevasti nuorten palvelujärjestelmiin sekä paikallishallintoon kuuluvaa ammattikäsitteistöä.
b. Osaat arvioida kriittisesti käyttämiäsi tietolähteitä nuorten palvelujärjestelmistä sekä yleisesti paikallishallintoa koskevista asioista.
c. Osaat työskennellä asiantuntijatehtävissä nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa sekä huomaat ja kuvaat ammattialan erityiskysymyksiä.
d. Osaat arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
g. Osaat soveltaa kriittisesti nuorisotyön ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Esitietovaatimukset
Edellytetään Nuorisotyön ja kansalaistoiminnan rakenteet –opintojakson hyväksyttyä suorittamista.