Jätehuolto ja pilaantuneet maat (5 op)
Toteutuksen tunnus: YT00AF79-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 22.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
- Joanna Hämäläinen
Vastuuopettaja
Joanna Hämäläinen
Ryhmät
-
YTMI17SMYmpäristöteknologia, monimuoto
Tavoitteet
Sinä tiedät EU:n ja Suomen jätepolitiikan ja –lainsäädännön pääperiaatteet, osaat kuvata jätehuollon nykytilan, sekä tunnet tärkeimmät yhdyskuntien jätehuoltotoiminnot. Osaat kuvata yleisimmät maaperän pilaantumista aiheuttavat toiminnot ja vierasaineiden leviämiseen ja ympäristön tilaan vaikuttavat tekijät. Osaat arvioida pilaantumisen määrän, ympäristö- ja terveysriskit, sekä tunnet keskeiset pilaantuneiden maiden kunnostusmenetelmät ja lainsäädännön.
Sisältö
Miten jätehuolto Suomessa toimii ja miten toimintaa ohjataan (lainsäädäntö, poliittiset linjaukset)?
Millaisia haasteita ja mahdollisuuksia kaupunkien ja haja-asutusalueiden jätehuoltoon liittyy?
Mitkä toiminnot, yhdisteet ja olosuhteet voivat aiheuttaa maaperän pilaantumisen?
Mitkä tekijät ovat vaikuttamassa vierasaineiden käyttäytymiseen maaperässä?
Mitä ovat maaperän pilaantumiseen liittyvät ympäristö- ja terveysriskit?
Mitkä tekijät vaikuttavat maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen määrittelyyn?
Mitä ovat pilaantuneen maaperän puhdistusmenetelmät?
Aika ja paikka
Perehdyt itsenäisesti opintojakson tavoitteiden mukaiseen materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät ja/tai osallistut tenttiin tai muun ryhmän opetukseen. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit sopia opettajan kanssa, kuinka näytät osaamisesi. Näytöllä voit osoittaa sitä osaamista, josta sinulla ei ole korkeakoulutasoista todistusta suorituksesta.
Opiskelumateriaali
Lähiopetuskerroilla ja Moodlessa esillä oleva materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojakson tavoitteiden mukaiseen materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät ja/tai osallistut tenttiin tai muun ryhmän opetukseen. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit sopia opettajan kanssa, kuinka näytät osaamisesi. Näytöllä voit osoittaa sitä osaamista, josta sinulla ei ole korkeakoulutasoista todistusta suorituksesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Opiskelijan työmäärä
135 tuntia sisältäen lähiopetuksen, oppimistehtävät, itsenäisen opiskelun ja tentin.
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat arviointikriteerit esitetään opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan