Siirry suoraan sisältöön

Muoti ja tyyli (5 op)

Toteutuksen tunnus: 601201215-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

01.08.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 26

Koulutus

  • Muodin ja puvustuksen koulutus

Opettaja

  • Esko Ahola

Vastuuopettaja

Esko Ahola

Ryhmät

  • MP16K
    Muoti ja puvustus, päivätoteutus

Tavoitteet

Tutustutaan muodin ja tyylin teorioihin. Syvennetään kohderyhmä- ja asiakaslähtöistä ajattelua. Tavoitteena on elämysten suunnittelu ja tuottaminen asiakkaalle.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija oppii:
1 op
- perehtymään syvällisesti erilaisiin trendeihin, tyyleihin, lifestyleihin ja tuotteiden sisältämiin kulttuurisiin viesteihin
- soveltamaan omaa persoonallista näkemystään asiakkaan arvomaailmaa tukevaksi ja palvelevaksi kokonaisuudeksi
- muodin ja tyylin teorioita
2 op
- oppii ymmärtämään brändin rakentamisen merkityksen ja mahdollisuudet mitä moninaisimmissa yhteyksissä: elämystuotannosta ja tapahtumista aina yksittäisiin, konkreettisiin tuotteisiin kuten esimerkiksi vaatemallistoihin tai esiintymisasuihin
- brändäämiseen liittyen opiskelija oppii mielikuvien ja visuaalisen markkinoinnin perusteita konkreettisella tasolla, visuaalisen ilmeen ideoinnissa ja konkreettisen materiaalin suunnittelussa
- kohderyhmäajattelua ja asiakaslähtöisyyttä tuotteen / palvelun markkinoinnin näkökulmasta
2 op
- elämysten suunnittelua ja tuottamista

Sisältö

Opiskelija
- tutustuu tyylin ja muodin teorioihin (Simmel, Bourdieu, Schulze) ja analysoi niiden perusteella erilaisia elämysmaailmoja
- muokkaa persoonallista näkemystään asiakkaan tyyliin ja arvomaailmaan sopivaksi
- soveltaa kansainvälistä trendi-informaatiota suunnitelmissaan, perehtyy alan messutoimintoihin ja hyödyntää materiaaleja välittävien agentuurien antamaa informaatiota.                                                
- havainnoi ja kerää aineistoa ajankohtaisista tyyli- ja pukeutumisilmiöistä
- analysoi valitsemaansa aihetta eri teorioiden tarjoamista lähtökohdista.

Toteutetaan harjoitustyö, jossa opiskelija rajaa asiakkaansa / kohderyhmänsä ja tuottaa tälle tämän arvoja, toiveita ja tarpeita palvelevan elämyksellisen tuotteen / palvelun. Asiakas /kohderyhmän edustaja osallistuu suunnitteluprosessiin alusta alkaen.