Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: GE00DI30-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.08.2018 - 07.09.2018
Ajoitus
01.08.2018 - 31.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Merja Nurmi
- Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja
Ann-Mari Sippu
Ryhmät
-
GEKV17SMGeronomi, monimuoto
-
VV2018-2019Valinnaiset opinnot 2018-2019
Tavoitteet
Hahmotat toimintakyvyn ulottuvuudet sekä asiakkaan yksilölliset tuen tarpeet palvelutarpeen tunnistamisen ja asiakasohjauksen lähtökohtina
Tiedostat ennaltaehkäisevän työotteen sekä varhaisen tuen merkityksen asiakasohjauksen taustalla
Tarkastelet palvelu -ja asiakasohjausta vuorovaikutuksessa rakentuvana suhteena
Sisältö
Mitä tarkoittaa toimintakyvyn ulottuvuudet sekä asiakkaan tuen tarpeet?
Mitä tarkoittaa ennaltaehkäisevä työote ja varhainen tuki?
Millaista vuorovaikutus osaamista asiakkaan kohtaamisessa vaaditaan?
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työviikkopohjaisen oppimisväylän tarkempi sisältö:
Palvelu- ja asiakasohjaus sekä palvelutarpeen arviointi sosiaalihuollon palvelulähtöisessä asiakaspalveluprosessissa
Palvelu- ja asiakasohjaus sosiaalihuollon asiakastyön menetelmänä (yksilökohtainen työote, palveluohjauksellinen työote, neuvonta ja ohjaus)
Palvelulähtöinen ajattelu palvelu- ja asiakasohjauksen vuorovaikutuksellisen suhteen pohjana
Moniammatillinen toimintakyvyn ja toimijuuden arviointi asiakkaan palvelutarpeen ja asiakasohjauksen lähtökohtina
Etsivä, ehkäisevä ja varhainen työ hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukevina palveluina
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 5 op, 135h, johon sisältyy;
- itsenäistä työskentelyä ja tiedonhakua
- yksilö - ja pienryhmätyöskentelyä
- luentoja
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Esitietovaatimukset
Ei edellytetä edeltäviä opintoja