Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: GE00DI30-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

01.08.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Merja Nurmi
  • Ann-Mari Sippu

Vastuuopettaja

Ann-Mari Sippu

Ryhmät

  • GEKV17SM
    Geronomi, monimuoto
  • VV2018-2019
    Valinnaiset opinnot 2018-2019

Tavoitteet

Hahmotat toimintakyvyn ulottuvuudet sekä asiakkaan yksilölliset tuen tarpeet palvelutarpeen tunnistamisen ja asiakasohjauksen lähtökohtina
Tiedostat ennaltaehkäisevän työotteen sekä varhaisen tuen merkityksen asiakasohjauksen taustalla
Tarkastelet palvelu -ja asiakasohjausta vuorovaikutuksessa rakentuvana suhteena

Sisältö

Mitä tarkoittaa toimintakyvyn ulottuvuudet sekä asiakkaan tuen tarpeet?
Mitä tarkoittaa ennaltaehkäisevä työote ja varhainen tuki?
Millaista vuorovaikutus osaamista asiakkaan kohtaamisessa vaaditaan?

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työviikkopohjaisen oppimisväylän tarkempi sisältö:
Palvelu- ja asiakasohjaus sekä palvelutarpeen arviointi sosiaalihuollon palvelulähtöisessä asiakaspalveluprosessissa
Palvelu- ja asiakasohjaus sosiaalihuollon asiakastyön menetelmänä (yksilökohtainen työote, palveluohjauksellinen työote, neuvonta ja ohjaus)
Palvelulähtöinen ajattelu palvelu- ja asiakasohjauksen vuorovaikutuksellisen suhteen pohjana
Moniammatillinen toimintakyvyn ja toimijuuden arviointi asiakkaan palvelutarpeen ja asiakasohjauksen lähtökohtina
Etsivä, ehkäisevä ja varhainen työ hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukevina palveluina

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 5 op, 135h, johon sisältyy;
- itsenäistä työskentelyä ja tiedonhakua
- yksilö - ja pienryhmätyöskentelyä
- luentoja

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Ei edellytetä edeltäviä opintoja