Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen vaatemallinnus (Marvelous Designer)Laajuus (5 op)

Tunnus: VV00EW10

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- Ymmärrät digitaalisen vaatteen valmistamisen mahdollisuudet digitaalisissa ja fyysisissä tuotannoissa
- Opit soveltamaan ohjelmiston toimintoja pukusuunnittelussa
- Osaat Marvelous Designer ohjelmiston vaatteen kaavoituksessa ja ompelu toiminnot

Sisältö

Opintojaksolla opitaan digitaalisen puvun valmistus Marvelous Designer ohjelmistolla sekä opitaan hyödyntämään ohjelmistoa digitaalisen ja fyysisen puvun suunnittelussa ja valmistuksessa.
- Miten käytät ohjelmiston kaavoitus ja ompelu työkaluja
- Kuinka pukujen kankaat, värit ja kuosit valitaan ja vaihdetaan
- Opittujen toimintojen luova käyttö pukusuunnittelussa
- Pukukokonaisuuden valmistus perustuen valmiiseen hahmoanalyysiin
- Osaat tehdä ohjelmistolla kävelyanimaation vaatteen testausta varten

Esitietovaatimukset

Kurssia ennen tule olla suoritettuna
Muoti ja puvustus: MP00AB60 Johdatus stailaajan ja puvustajan työhön

Lisätiedot

Opintojakson pääkieli on englanti. Suomenkielistä apua/selitystä saatavilla.

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 30.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 22

Koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Maarit Kalmakurki
Vastuuopettaja

Maarit Kalmakurki

Ryhmät
  • VV2024-2025
    Valinnaiset opinnot 2024-2025

Tavoitteet

- Ymmärrät digitaalisen vaatteen valmistamisen mahdollisuudet digitaalisissa ja fyysisissä tuotannoissa
- Opit soveltamaan ohjelmiston toimintoja pukusuunnittelussa
- Osaat Marvelous Designer ohjelmiston vaatteen kaavoituksessa ja ompelu toiminnot

Sisältö

Opintojaksolla opitaan digitaalisen puvun valmistus Marvelous Designer ohjelmistolla sekä opitaan hyödyntämään ohjelmistoa digitaalisen ja fyysisen puvun suunnittelussa ja valmistuksessa.
- Miten käytät ohjelmiston kaavoitus ja ompelu työkaluja
- Kuinka pukujen kankaat, värit ja kuosit valitaan ja vaihdetaan
- Opittujen toimintojen luova käyttö pukusuunnittelussa
- Pukukokonaisuuden valmistus perustuen valmiiseen hahmoanalyysiin
- Osaat tehdä ohjelmistolla kävelyanimaation vaatteen testausta varten

Opiskelumateriaali

1. Kirjat, artikkelit ja muu aineisto, joka on saatavilla Xamkin kirjastosta joko painettuna tai e-aineistona sekä opettajan jakama aineisto
2. Opiskelumateriaalit, jotka ovat käytettävissä suoraan Learnin kautta.

Yksilölliset oppimisväylät

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei TKI projekti osuutta. Työelämään liittyviä esimerkkejä tuodaan esille jatkuvasti opintojaksolla.

Tentit ja muut määräajat

Ei tenttiä. Opiskelijat toteuttavat itsenäisesti ja parityönä isomman oppimistehtävän joka sisältää digitaalisia vaatteita. Vaatteet esitellään viimeisellä luentokerralla.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135h josta kontaktiopetusta on 52h ja itsenäistä työskentelyä on 83h.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu teoreettisista luento-osuuksista ja Marvelous Designer ohjelmiston käytännön harjoitteluista. Opintojakson tavoitteena on opetella toteuttamaan digitaalisia vaatteita Marvelous Designer ohjelmistolla ja ymmärtää digitaalista ulottuvuutta.
Opintojakson pääkieli on Englanti. Suomenkielistä ohjausta saatavilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen kontaktiopetukseen
Ohjelmiston harjoitustehtävien suoritus ja loppupalautuksen laatu

Esitietovaatimukset

Kurssia ennen tule olla suoritettuna
Muoti ja puvustus: MP00AB60 Johdatus stailaajan ja puvustajan työhön

Lisätiedot

Opintojakson pääkieli on englanti. Suomenkielistä apua/selitystä saatavilla.