Pelikasvatuksen perusteetLaajuus (5 cr)
Code: VV00ES13
Credits
5 op
Objective
- Olet perehtynyt pelikasvatuksen sekä pelisivistyksen käsitteisiin
- Olet perehtynyt digitaaliseen pelaamiseen yhteiskunnallisena mediakulttuurin ilmiönä, digitaalisen pelaamisen käsitteisiin, määritelmiin ja keskeisimpiin lajityyppeihin.
- Sinulla on käsitys digitaalisen pelaamisen erilaisista funktioista.
- Olet perehtynyt siihen, miten digitaalista pelaamista voidaan hyödyntää sosiaalialalla.
- Kykenet tarkastelemaan kriittisesti digitaalista pelaamista ja olet perehtynyt hyvinvoinnin kannalta sen kielteisiin ilmiöihin.
- Sinulla on kosketus digitaaliseen pelaamiseen oman toiminnan kautta.
Content
- Mitä ovat pelikasvatuksen, pelisivistyksen, digitaalisen pelaamisen ja pelikulttuurin käsitteet, määritelmät ja keskeisimmät lajityypit?
- Mitä on digitaalinen pelaaminen kulttuurisena ja mediakulttuurisena ilmiönä?
- Millaista on digitaalinen pelaaminen sosiaalialan toimintaympäristössä?
- Millaisia ovat digitaalisen pelaamisen hyvinvoinnin kannalta myönteiset ja kielteiset ilmiöt?
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
01.01.2025 - 30.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Harri Mäkinen
- Osku Kiri
Groups
-
VV2024-2025Optional studies 2024-2025
-
SOKT24SPSocial services, full-time studies
-
SOKT24KMSocial services, part-time studies
-
SOKT23SPSocial services, full-time studies
Objective
- Olet perehtynyt pelikasvatuksen sekä pelisivistyksen käsitteisiin
- Olet perehtynyt digitaaliseen pelaamiseen yhteiskunnallisena mediakulttuurin ilmiönä, digitaalisen pelaamisen käsitteisiin, määritelmiin ja keskeisimpiin lajityyppeihin.
- Sinulla on käsitys digitaalisen pelaamisen erilaisista funktioista.
- Olet perehtynyt siihen, miten digitaalista pelaamista voidaan hyödyntää sosiaalialalla.
- Kykenet tarkastelemaan kriittisesti digitaalista pelaamista ja olet perehtynyt hyvinvoinnin kannalta sen kielteisiin ilmiöihin.
- Sinulla on kosketus digitaaliseen pelaamiseen oman toiminnan kautta.
Content
- Mitä ovat pelikasvatuksen, pelisivistyksen, digitaalisen pelaamisen ja pelikulttuurin käsitteet, määritelmät ja keskeisimmät lajityypit?
- Mitä on digitaalinen pelaaminen kulttuurisena ja mediakulttuurisena ilmiönä?
- Millaista on digitaalinen pelaaminen sosiaalialan toimintaympäristössä?
- Millaisia ovat digitaalisen pelaamisen hyvinvoinnin kannalta myönteiset ja kielteiset ilmiöt?
Opiskelumateriaali
Opintojakson aineistot ovat jaettavissa ja käytettävissä opintojakson oppimisympäristön kautta. Osa opintojakson aineistoista koostuu Kotkan kampuksen sosiaalialan PS4-peleistä, joita pelataan kampuksella.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina, joissa kuukausittaiset lähitapaamiset ja itsenäinen etätyöskentely vuorottelevat. Opintojakso sisältää aikaan sidottuja tapaamisia. Opintojakson lähitapaamiset tapahtuvat Kotkan kampuksella, mutta muiden kampusten opiskelijat voivat osallistua tapaamisen verkon välityksellä. Kotkan kampuksen opiskelijoita velvoitetaan tulemaan kampukselle.
Opintojakson lähitapaamiset toteutetaan intensiivisesti kevätlukukaudella ennen talvilomaa. Tapaamisissa vuorottelevat teoriatunnit, keskustelu ja pelaaminen ryhmissä.
Itsenäinen etätyöskentely muodostuu opintojakson aineistoihin perehtymisestä, oppimispäiväkirjan pitämisestä, opintojakson lopputehtävän tekemisestä ja itsenäisestä pelaamisesta.
Opintojakson osia ei ole mahdollisuus korvata aikaisemmalla osaamisella. Koko opintojakson korvaamisesta aikaisemmalla osaamisella opiskelijan on keskusteltava opintojakson opettajien kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä TKI-toimintaa.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Opintojakson suorituksena opiskelija laatii oppimispäiväkirjaansa perustuvan reflektoivan pelisuhdekirjoitelman, jossa hän käyttää oppimispäiväkirjansa lisäksi materiaalina pelaamista, kasvatusta ja pelikasvatusta koskevaa tutkimuskirjallisuutta. Kirjoitelma palautetaan viimeistään kaksi viikkoa viimeisen lähitapaamisen jälkeen. Uusintamahdollisuuksista sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Yksi opintopiste vastaan noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä riippuu kuitenkin opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.
Further information
Opintojakson suorittaminen ei edellytä edeltäviä mediakasvatuksen opintoja,
Opintojakso sisältää yhteisiä tapaamista, jotka ryhmittyvät tiedollisiin ja toiminnallisiin osiin. Tiedollisissa osissa tarkastellaan digitaalista pelaamista erilaisista sosiaalialaa koskevista näkökulmista. Toiminnalliset osat koostuvat omasta pelaamisesta ja pelaamisen reflektiosta.
Jakson opettajat sijoittavat lähitapaamisten ajat viikoille 3–8 ( 13.1.–21.2.) siten, että päällekkäisyyttä muiden opintojen kanssa on mahdollisimman vähän.
Evaluation scale
Approved/Failed
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen, oppimispäiväkirjan pitämiseen ja hyväksyttyyn loppukirjoitelman laatimiseen. Loppukirjoitelman arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson oppimisympäristössä.
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
05.01.2024 - 28.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Osku Kiri
Teacher in charge
Osku Kiri
Objective
- Olet perehtynyt pelikasvatuksen sekä pelisivistyksen käsitteisiin
- Olet perehtynyt digitaaliseen pelaamiseen yhteiskunnallisena mediakulttuurin ilmiönä, digitaalisen pelaamisen käsitteisiin, määritelmiin ja keskeisimpiin lajityyppeihin.
- Sinulla on käsitys digitaalisen pelaamisen erilaisista funktioista.
- Olet perehtynyt siihen, miten digitaalista pelaamista voidaan hyödyntää sosiaalialalla.
- Kykenet tarkastelemaan kriittisesti digitaalista pelaamista ja olet perehtynyt hyvinvoinnin kannalta sen kielteisiin ilmiöihin.
- Sinulla on kosketus digitaaliseen pelaamiseen oman toiminnan kautta.
Content
- Mitä ovat pelikasvatuksen, pelisivistyksen, digitaalisen pelaamisen ja pelikulttuurin käsitteet, määritelmät ja keskeisimmät lajityypit?
- Mitä on digitaalinen pelaaminen kulttuurisena ja mediakulttuurisena ilmiönä?
- Millaista on digitaalinen pelaaminen sosiaalialan toimintaympäristössä?
- Millaisia ovat digitaalisen pelaamisen hyvinvoinnin kannalta myönteiset ja kielteiset ilmiöt?
Opiskelumateriaali
Opintojakson aikana erikseen ilmoitettavat aineistot.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina, joissa kuukausittaiset lähitapaamiset ja itsenäinen etätyöskentely vuorottelevat. Opintojakson lähitapaamiset tapahtuvat Kotkan kampuksella, mutta jakso on opiskeltavissa myös muilta kampuksilta käsin.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.
Further information
Opintojakson suorittaminen ei edellytä edeltäviä mediakasvatuksen opintoja,
Opintojakso sisältää yhteisiä tapaamista, jotka ryhmittyvät tiedollisiin ja toiminnallisiin osiin. Tiedollisissa osissa tarkastellaan digitaalista pelaamista erilaisista sosiaalialaa koskevista näkökulmista. Toiminnalliset osat koostuvat omasta pelaamisesta ja pelaamisen reflektiosta.
Jakson opettajat sijoittavat lähitapaamisten ajat viikoille 2-8 ( 8.1.-23.2) niin, että päällekkäisyyttä muiden opintojen kanssa on mahdollisimman vähän.
Evaluation scale
Approved/Failed
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
05.01.2023 - 28.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
25 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objective
- Olet perehtynyt pelikasvatuksen sekä pelisivistyksen käsitteisiin
- Olet perehtynyt digitaaliseen pelaamiseen yhteiskunnallisena mediakulttuurin ilmiönä, digitaalisen pelaamisen käsitteisiin, määritelmiin ja keskeisimpiin lajityyppeihin.
- Sinulla on käsitys digitaalisen pelaamisen erilaisista funktioista.
- Olet perehtynyt siihen, miten digitaalista pelaamista voidaan hyödyntää sosiaalialalla.
- Kykenet tarkastelemaan kriittisesti digitaalista pelaamista ja olet perehtynyt hyvinvoinnin kannalta sen kielteisiin ilmiöihin.
- Sinulla on kosketus digitaaliseen pelaamiseen oman toiminnan kautta.
Content
- Mitä ovat pelikasvatuksen, pelisivistyksen, digitaalisen pelaamisen ja pelikulttuurin käsitteet, määritelmät ja keskeisimmät lajityypit?
- Mitä on digitaalinen pelaaminen kulttuurisena ja mediakulttuurisena ilmiönä?
- Millaista on digitaalinen pelaaminen sosiaalialan toimintaympäristössä?
- Millaisia ovat digitaalisen pelaamisen hyvinvoinnin kannalta myönteiset ja kielteiset ilmiöt?
Opiskelumateriaali
Kurssilla ilmoitettavat aineistot.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina, joissa kuukausittaiset lähitapaamiset ja itsenäinen etätyöskentely vuorottelevat.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.
Further information
Opintojakson suorittaminen ei edellytä edeltäviä mediakasvatuksen opintoja, mutta Mediakasvatuksen perusteet -opintojakson suorittaminen ennen tai samaan aikaan on suotavaa.
Opintojakso sisältää kymmenen (10) koko ryhmän yhteistä tapaamista. Tapaamiset rytmittyvät tiedollisiin ja toiminnallisiin osiin. Tiedollisissa osissa tarkastellaan digitaalista pelaamista erilaisista sosiaalialaa koskevista näkökulmista. Toiminnalliset osat koostuvat omasta pelaamisesta ja pelaamisen reflektiosta.
Lähitapaamisten päivämäärät kevätlukukaudella 2023 ovat:
- keskiviikko 25.1. klo 12.45–16
- keskiviikko 1.2. klo 12.45–16
- keskiviikko 22.2. klo 12.45–16
- keskiviikko 8.3. klo 12.45–16
- keskiviikko 22.3. klo 12.45–16
- keskiviikko 29.3. klo 12.45–16
- keskiviikko 5.4. klo 12.45–16
- keskiviikko 19.4. klo 12.45–16
- keskiviikko 26.4. klo 12.45–16
- keskiviikko 3.5. klo 12.45–16
Evaluation scale
Approved/Failed