Siirry suoraan sisältöön

Pelisuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00DN60-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 01.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Peliohjelmoinnin koulutus

Opettaja

  • Niina Mässeli

Vastuuopettaja

Niina Mässeli

Ryhmät

  • POKT20SP
    Peliohjelmointi, päivätoteutus

Tavoitteet

Ymmärrät ja osaat hyödyntää työskentelyssäsi pelisuunnittelun erilaisia teorioita ja käytäntöjä.
Osaat suunnitella käyttäjäystävällisiä käyttöliittymiä ja huomioida käyttäjäkokemuksen suunnitelmissasi.
Tunnistat mitkä asiat tekevät peleistä koukuttavia ja pystyt hyödyntämään niitä omien tuotteiden suunnittelussa.
Tunnet erilaisten julkaisualustojen teknisiä vaatimuksia ja osaat huomioida ne työssäsi.
Ymmärrät tekniset vaatimukset ja niiden merkityksen.

Sisältö

Millaiset säännöt ja teoriat ohjaavat pelisuunnittelua?
Mistä muodostuu hyvä peli?
Miten suunnitella käyttäjäystävällisiä käyttöliittymiä ja ottaa huomioon käyttäjäkokemus?
Mikä tekee pelistä koukuttavan ja hauskan?
Millaisia vaatimuksia erilaiset julkaisualustat asettavat?
Millaisia asioita tulee ottaa huomioon tekniseltä näkökulmalta?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali löytyy koostetusti opintojakson Learn alustalta. Opintojakson opiskelumateriaali on koostettu useasta lähteestä. Opintojakson suorittaminen ei vaadi kirjallisuuden hankkimista tai lainaamista.

Jos suoritustapana on tentti, tentti perustuu oheiseen kirjallisuuteen:
Game Design: Theory & Practice, Richard Rouse
A Theory of Fun for Game Design, Raph Koster
Game Design Workshop, Tracy Fullerton
Rules of Play; Game Design Fundamentals, Katie Salen & Eric Zimmerman

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Viikkopohjainen oppimisväylä: Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Työelämä tai nopeutettu oppimisväylä: Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoistöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson tentti suoritetaan etukäteen määritettynä ajankohtana exam tenttiakvaariossa.
Opintojakson uusintasuorituksien ajankohdat määritellään opintojakson Learn alustalla opintojakson alussa. Uusintasuorituksessa uusitaan koko opintojakson sisältö.

Opiskelijan työmäärä

135 tuntia, joista lähiopetusta noin 55 tuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso toteutetaan 7 viikon rytmissä, joka jakautuu 14 erilliseen 4h mittaiseen lähitapaamiseen.
Viikot on jaettu teemoihin ja teemojen mukaisesti toteutamme harjoitustöitä tiimityöskentelynä. Viikojen teemoja ovat. Mitä pelit ovat?, Monetisaatio, Prototyypit ja mockupit, Käyttöliittymät ja käyttökokemus, Kohdeyleisö ja julkaisualustat sekä Lautapelit. (opettaja pidättää oikeudet muutoksiin tarpeen niin vaatiessa)
Opintojakson aikana toteutettavat harjoitustyöt esitetään sekä arvioidaan. Opiskelijat toteuttavat myös itsenäisiä esitehtäviä viikkojen teemoihin.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustyöt, tuntiharjoitukset ja mahdollinen tentti.

Esitietovaatimukset

Peligrafiikka ja -mallinnus
Ohjelmointi
Olio-ohjelmointi
Pelitestauksen perusteet
Laadunvarmistus