Game design (5 cr)
Code: PO00DN60-3002
General information
- Enrollment
-
08.11.2021 - 21.11.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 01.05.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Information Technology
- Campus
- Kotka Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Game Programming
- Teachers
- Niina Mässeli
- Teacher in charge
- Niina Mässeli
- Groups
-
POKT20SPGame programming, full-time studies
- Course
- PO00DN60
Objective
You are able to apply various game design theories and practices.
You are able to design user-friendly interfaces and take into account the user experience in your design.
You understand what makes games addictive and you are able to use this in your own designs.
You know different publishing platforms and their technical requirements and you are able to integrate them in your design.
You understand the relevance of technical requirements.
Content
What kind of rules and theories are involved in game design?
What makes a good game?
How to design user-friendly UI and game UX?
What makes games addictive and fun?
What does the different publishing platforms require from the developer?
What should be taken into account from the technical point of view when designing a game?
Evaluation
Students are able to
- identify interrelated tasks.
- use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
- work as team members in a goal-oriented way.
Course material
Opiskelumateriaali löytyy koostetusti opintojakson Learn alustalta. Opintojakson opiskelumateriaali on koostettu useasta lähteestä. Opintojakson suorittaminen ei vaadi kirjallisuuden hankkimista tai lainaamista.
Jos suoritustapana on tentti, tentti perustuu oheiseen kirjallisuuteen:
Game Design: Theory & Practice, Richard Rouse
A Theory of Fun for Game Design, Raph Koster
Game Design Workshop, Tracy Fullerton
Rules of Play; Game Design Fundamentals, Katie Salen & Eric Zimmerman
Study forms and methods
Viikkopohjainen oppimisväylä: Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työelämä tai nopeutettu oppimisväylä: Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
RDI and work-related cooperation
Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoistöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Timing of exams and assignments
Opintojakson tentti suoritetaan etukäteen määritettynä ajankohtana exam tenttiakvaariossa.
Opintojakson uusintasuorituksien ajankohdat määritellään opintojakson Learn alustalla opintojakson alussa. Uusintasuorituksessa uusitaan koko opintojakson sisältö.
Student workload
135 tuntia, joista lähiopetusta noin 55 tuntia
Course part description
Opintojakso toteutetaan 7 viikon rytmissä, joka jakautuu 14 erilliseen 4h mittaiseen lähitapaamiseen.
Viikot on jaettu teemoihin ja teemojen mukaisesti toteutamme harjoitustöitä tiimityöskentelynä. Viikojen teemoja ovat. Mitä pelit ovat?, Monetisaatio, Prototyypit ja mockupit, Käyttöliittymät ja käyttökokemus, Kohdeyleisö ja julkaisualustat sekä Lautapelit. (opettaja pidättää oikeudet muutoksiin tarpeen niin vaatiessa)
Opintojakson aikana toteutettavat harjoitustyöt esitetään sekä arvioidaan. Opiskelijat toteuttavat myös itsenäisiä esitehtäviä viikkojen teemoihin.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Harjoitustyöt, tuntiharjoitukset ja mahdollinen tentti.
Qualifications
Game graphics and Mmodelling
Programming
Object oriented programming
Basics of game testing
Quality assurance