Nursing of children and young persons (5 cr)
Code: HT00DT96-3003
General information
- Enrollment
-
06.04.2022 - 22.04.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
29.08.2022 - 16.12.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Health Care and Emergency Care
- Campus
- Kotka Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Katja Villikka
- Teacher in charge
- Katja Villikka
- Groups
-
SHKT20SMNursing, part-time studies
- Course
- HT00DT96
Objective
You understand the normal growth and development of children.
You can apply your knowledge of the most common diseases of children and young people to nursing.
You can take into account and support the family as part of nursing children and young people.
You know the special features of children and young people and can apply this knowledge to nursing.
You can apply your knowledge about anatomy and physiology, applied pharmacology and medication to nursing children and young people.
You are familiar with the most common developmental and intellectual disabilities.
You can apply your knowledge on the key developmental and intellectual disabilities to nursing people with these disabilities.
You can apply evidence-based information to nursing children and young people.
You know children’s and youngsters cancers and the principals of their treatment and their palliative care.
Content
How does the normal growth and development of a child and young person proceed?
What are the most common diseases of children and young people?
How do you acknowledge and support the families in nursing children and young people?
What are the help methods in nursing children and young people?
How do you care for a healthy and sick child or young person?
How do you carry out safe medication and fluid therapy of children and young people?
What are the most common development and intellectual disabilities and the methods used in treating people with disabilities?
How do you support the functional ability of a person with a developmental or intellectual disability?
How do you apply evidence-based information to nursing children and young people?
What are most common cancers among children and youngsters and the principals of their nursing care and palliative care?
Evaluation
Students can:
• use the professional concepts of nursing children, young people and mentally disabled people consistently.
• search for and use up-to-date and reliable information in nursing children, young people and mentally disabled people.
• use the key functions in nursing children, young people and mentally disabled people.
Course material
Kehityspsykologia: Tony Dunderfelt: Elämänkaari psykologia. WSOYpro. sivut 57-97 ja Mannerheimin lastensuojelu liiton nettisuvut: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/ ja Storvik-Sydänmaa S., Talvensaari, H., Kaisvuo T. & Uotila, N. (2012) Lapsen ja nuoren hoitotyö. SanomaPro. Sivut:10-80.
Lasten ja nuorten sairaanhoito: Storvik-Sydänmaa S., Talvensaari, H., Kaisvuo T. & Uotila, N. (2012 tai uudempi painos) Lapsen ja nuoren hoitotyö. SanomaPro. Sivut: 81-88, 96-122, 130-164, 167-188, 199-214, 252-276, 288-293 ja 304-330 sekä 343-357.
Ja tunnilla jaettu muu materiaali sekä Learnissa oleva materiaali.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen väylä:
Lähiopetus: 62 lähituntia työjärjestyksen mukaisesti kehityspsykologiasta, lasten ja nuorten sairaanhoidosta sekä vammaistyöstä sekä 68 tuntia itsenäistä opiskelua. Kipuseminaari ja näyttökokeet suoritetaan lähiopetuksena työjärjestyksen mukaisesti.
Opintoja nopeuttava väylä:
Teoriaopinnot voit suorittaa myös kirjatentteinä (kehityspsykologia ja lasten ja nuorten sairaanhoito+vammaistyö), mutta osallistuminen tähän opintojaksoon edellyttää, että sinulla on opetussuunnitelman mukaisesti suoritettuna hoitotyön perusopinnot ja sisätautien, kirurgian ja perioperatiivisen hoitotyön opintojaksot. Kipuseminaari ja näyttökokeet suoritetaan lähiopetuksena työjärjestyksen mukaisesti.
RDI and work-related cooperation
Opintojaksoon liittyvät harjoitustunnit koululla 1 op (Prekliininen harjoittelu 2) linkittyy teoriaopintoihin. Lisäksi voit suorittaa harjoittelun lasten ja nuorten hoitotyössä haluamassasi harjoittelussa.
Timing of exams and assignments
Työviikkopohjainen väylä: Ensimmäinen suorituspäivä on määritelty työjärjestyksessä. Jos olet estynyt tulemaan ensimmäiseen suoritukseen tai saat hylätyn, voit suorittaa kirjalliset tentit ensimmäisen suorituskerran jälkeen, haluamaan yleisenä uusintatenttipäivänä tai oman aikataulun mukaan tenttiakvaario Examissa.
Opintoja nopeuttava väylä: Ilmoittaudut yleiseen tenttipäivään tai tenttiakvaario Examiin suorittamaan kirjalliset kokeet (sekä kehityspsykologia että lasten ja nuorten sairaanhoito+vammaistyö).
International cooperation
-
Student workload
5 op = 135 tuntia
Työviikkopohjainen väylä: lähitunnit 54 h (ei läsnäolo velvoitetta), kipuseminaari 8 h, kirjalliset kokeet 2x2h = 4 h, näyttökoe n. 1 h ja itsenäinen opiskelu 68 h, joka on tarkoitettu tenttiin, näyttökokeeseen ja kipuseminaariin valmistautumiseen.
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäinen valmistautuminen tentteihin, näyttökokeeseen ja kipuseminaariin 122 tuntia, kipuseminaari 8 h, näyttökoe n. 1 h ja kirjalliset kokeet 2 x 2 h = 4 h.
Course part description
Laajuus 5 op, jossa käydään läpi lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen kehitys ja tavallisimmat lasten ja nuorten akuutit ja pitkäaikaiset sairaudet sekä vammaistyö.
lähitunnit 54 h
kipuseminaari 8 h
näyttökoe n. 1 h
tentit 4 h
itsenäinen opiskelu 68 h
Further information
katja.villikka@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Työviikkopohjainen väylä:
Arvosana muodostuu kirjallisista kokeista kehityspsykologia (T1-K5 30 %) sekä lasten ja nuorten sairaanhoito (T1-K5 30 %), osallistumisesta kipuseminaariin T1-K5 20 %(aktiivinen osallistumien seminaarissa vaikuttaa arvosanaan: ennakkotehtävä 25 %, aktiivisuus esityksessä ja keskustelussa 50 %, kipumittarit kertaustehtävä 25 %) ja näyttökokeesta (T1-K5 20 %).
Opintoja nopeuttava väylä:
Arvosana muodostuu kirjallisista kokeista kehityspsykologia (T1-K5 30 %) sekä lasten ja nuorten sairaanhoito (T1-K5 30 %), osallistumisesta kipuseminaariin T1-K5 20 % (aktiivinen osallistumien seminaarissa vaikuttaa arvosanaan: ennakkotehtävä 25 %, aktiivisuus esityksessä ja keskustelussa 50 %, kipumittari kertaustehtävä 25 %) ja näyttökokeesta (T1-K5 20 %).
Hylätty: Kirjallisissa kokeissa alle 40 % oikein kysytyistä asioita, ei osallistu kipuseminaariin ja/tai näyttökokeessa alle 70 % oikein.
TI-T2:
Osaat perusasioita lapsen ja nuoren motorisesta ja psykologisesta kehityksestä sekä lasten ja nuorten sairaanhoidosta ja vammistyöstä, mutta tiedon soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
H3-H4:
Osaat perusasiat pääosin hyvin lapsen ja nuoren motorisesta ja psykologisesta kehityksestä sekä lasten ja nuorten sairaanhoidosta sekä vammaistyöstä ja osaat joissain määrin tai melko hyvin soveltaa tietoa käytäntöön.
K5:
Osaat perusasiat erittäin hyvin lapsen ja nuoren motorisesta ja psykologisesta kehityksestä sekä lasten ja nuorten sairaanhoidosta sekä vammaistyöstä ja osaat soveltaa hyvin tai erittäin hyvin tietoa käytäntöön.
Qualifications
Professional basics in nursing, Nursing in medical wards, Surgical and perioperative nursing, Practical training: Clinical training I