Adventure education (5 cr)
Code: YP00DU19-3005
General information
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
29.08.2022 - 19.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Tommi Pantzar
Teacher in charge
Tommi Pantzar
Groups
-
YPMI21SPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You know how to justify the methods and the role of the instructors in adventure education from the perspective of experiential learning theory.
You can recognize the professional possibilities of adventure education in the field of civic activities and youth work.
You know the laws and regulations that govern the safety of adventure education and you use them in planning and carrying out your own adventure.
Content
What philosophical and educational theoretical foundations is adventure education based on?
What educational and experiential opportunities do adventures offer and what is required from the instructors?
What are the methods that can be used in adventure education?
How can the risks involved in adventure activities be managed?
Opiskelumateriaali
Learnissa olevat artikkelit.
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. ja Latomaa, T. (toim.) 2007. Seikkaillen elämyksiä. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovellutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520).
Opettajan opintojaksolla jakamat verkkoluennot, materiaali ja tutkimukset.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Teoriaopetus toteutetaan verkko- ja lähiluentoina sekä alan artikkeleihin liittyvien oppimistehtävien avulla. Opintojaksolla tehdään paljon toiminnallisia harjoituksia, joiden avulla seikkailukasvatuksen menetelmäkirjo avautuu opiskelijalle. Opiskelija valitsee lisäksi yhden noin 2 vuorokauden mittaisen seikkailun, johon osallistuu. Näitä voivat olla esimerkiksi yöretki maastoon, kiipeily ja köysitoiminta, geokätköily yms. Toiminnallisiin seikkailuihin ilmoittautuminen opintojakson alussa Learn alustalla. Toiminnallisen osuuden jälkeen kokemus käsitellään ja pohditaan sovellusmahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on suoritettavissa kokonaan verkko-opintoina / itsenäisesti, pystyt integroimaan suorituksen myös omaan työhösi. Suoritusohjeet opintojakson learn alustalla.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on suoritettavissa kokonaan verkko-opintoina / itsenäisesti. Suoritusohjeet opintojakson learn alustalla. Tämä osuus on mahdollista opiskella myös Juvenia Akatemian työelämäprojekteissa, mikäli hakeudut siihen opiskelumuotoon.
TKI ja työelämäyhteistyö
TKI-yhteistyö mahdollista 2op laajuisesti itsenäisenessä verkkotehtävässä, jossa mahdollista perehtyä työpaikan mahdollisuuksiin käyttää seikkailukasvatusta organisaation tavoitteiden edistämisessä. Myös Juvenia akatemiassa tämän suorittaminen mahdollista.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson etätehtävien viimeinen palautuspäivä kerrotaan Learn alustalla.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei kv-yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Teoriaopetus 2op joka jakaantuu lähiopetukseen ja itsenäisiin verkkotehtäviin. 54h.
Käytännön seikkailut ja niiden valmstelut 2op n. 8-16 opiskelijan pienryhmissä. 54h,
Seikkailun käsittely ja raportointi 1op. 27h
Toteutuksen osien kuvaus
Osa 1: teorian haltuunotto
Osa 2: oma seikkailukasvatuksellinen kokemus
Osa 3: kokemuksen käsittely ja soveltaminen yhteisöpedagogin työkentälle.
Further information
Opintojakson toiminnallisen luonteen vuoksi vahva suositus lähiopetukseen osallistumiseen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Opintojakson arviointi jakautuu:
Teoriaosuus 3op (oppimistehtävät, artikkelitehtävät, tunti- ja learnnäytöt = 60% arvosanasta)
Käytännön sovellus 2op (seikkailun toteutus ja oma panostus/osaaminen + raportti omasta seikkailusta = 40 % arvosanasta)
Arviointikohteet:
Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointi toteutetaan asteikolla 0-5.