Physical education (5 cr)
Code: YP00DU12-3008
General information
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
29.08.2022 - 19.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Lassi Pöyry
Teacher in charge
Lassi Pöyry
Groups
-
YPMI22KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You are able to justify the importance of physical exercise for individuals’ growth and development and for the wellbeing of communities.
You know the major theoretical framework of physical education and how to apply it to achieve social and ethical education objectives.
You are able to plan, organize, instruct and evaluate physical education sessions in different environments.
You recognize different manifestations of young people’s sports culture and gain experience in new kinds of sports.
Content
What theoretical models can be used to explain the variety of different individuals’ physical activity behavior and their relationship to physical activity overall?
How can you use physical education instruction methods and sport environments to achieve different educational objectives?
What kind of know-how do you have of physical education instruction, and how do you identify your development needs?
Opiskelumateriaali
Suomeksi
Opintojakson luentojen ja demojen materiaalit opettaja jakaa lähijaksolla.
Keskeinen teos:
Jaakkola, Liukkonen & Sääkslahti (toim.) 2017. Liikuntapedagogiikka. Ps-kustannus: Jyväskylä.
(Kirjasta voi hyödyntää myös vanhempaa painosta 2013.)
Tukimateriaalia:
- Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. & Kytökorpi, L. 2003 (tai 2007). (toim.)Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. Helsinki: WSOY.
- Autio, T. & Kaski, S. 2005.Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Helsinki: Edita.
- Zimmer, R. 2001.Liikuntakasvatuksen käsikirja. LK-kirjat: Helsinki.
- Mosston, M. & Ashworth, S. 2002.Teaching Physical Education. San Francisco: Benjamin Cummings.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä ja ohjaustehtävistä (integroitu työelämään).
Työskentelytapoja ovat: Demonstraatio, Luento, Ohjatut harjoitukset, Raportin kirjoittaminen, Tenttiin lukeminen ja muu lukeminen.
Teorialuennoilla perehdytään erityisesti liikuntamotivaation rakentumiseen sekä liikkumattomuuden problematiikkaan.
Käytännön toiminnallisilla demoilla liikutaan myös itse.
Opintojakso toteutetaan Saimaa Stadiumia hyödyntäen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson itsenäinen suoritustapa on mahdollinen. Ota yhteys vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollisuus suorittaa itsenäisesti työelämään tai esimerkiksi urheiluseuratyöskentelyyn liittäen. Ota yhteys vastuuopettajaan (lassi.poyry@xamk.fi).
TKI ja työelämäyhteistyö
Hankeyhteistyö mahdollinen Juvenian liikuntahankkeiden (esimerkiksi VOMGO-hankkeen) kanssa.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksoon kuuluu tentti puolessa välissä viikolla 42.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on keskimäärin:
Lähiopetus 2 op, tentti 1-2 op ja ohjaustehtävä 1-2 op
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson toteutetaan suurimmaksi osaksi Saimaa Stadiumilla.
Opintojaksolla käydyn teorian lisäksi hyödynnämme Stadiumin mahdollisuuksia ja vastaamme työelämän tarpeisiin ideoimalla uusia toteutusmalleja ihmisten aktivointiin esimerkiksi Super Cornerissa.
Further information
Opintojaksolla on mahdollisuuksien mukaan myös joitakin teoriaa avaavia toiminnallisia osuuksia.
Näihin jokainen osallistuu yksilöllisten mahdollisuuksiensa mukaan.
Liikunnallinen suorittaminen ei ole opintojaksolla arvioitava tekijä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointikriteerejä.
Qualifications
Basic skills in instructing a group.