Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU29-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
08.11.2021 - 21.11.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
10.01.2022 - 29.04.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Mirka Lähdeniemi
- Vastuuopettaja
- Mirka Lähdeniemi
- Ryhmät
-
YPKV20KMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
- Opintojakso
- YP00DU29
Tavoitteet
Osaat jäsentää ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön tavoitteita, toimintamuotoja ja mahdollisuuksia.
Osaat kuvata ja etsiä tietoa lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä vahvistavista ja haavoittavista tekijöistä.
Osaat toimia lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyden palveluverkostossa yhteisöpedagogina.
Osaat yhteisöpedagogina kohdata lapsia ja nuoria päihde- ja mielenterveyden haittojen ehkäisyn ja muutostarpeen näkökulmasta.
Sisältö
Mistä lasten ja nuorten mielenterveys ja päihteetön elämä rakentuvat?
Mitkä ovat lasten ja nuorten yleisimmät päihteidenkäytön ja mielenterveyden häiriöt ja niihin kohdennetut tukimuodot?
Millaisilla toimintatavoilla lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä voidaan edistää ja miten niihin voidaan vaikuttaa?
Millaisilla työtavoilla voit yhteisöpedagogina tukea lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyshaittojen ehkäisyä sekä muutostarvetta ja -valmiutta?
Arviointi
Osaat kriittisesti käyttää erilaista tietoa lasten- ja nuorten päihde- ja mielenterveystyössä.
Osaat valita ja perustella käyttämiäsi päihde- ja mielenterveystyön tueksi tarkoitettuja erilaisia menetelmiä.
Osaat toimia yhteisöpedagogina päihde- ja mielenterveystyön erilaisissa työtiimeissä ja käytännön toiminnassa.
Arviointi asteikolla 0-5
Opiskelumateriaali
Erkko & Hannukkala 2013: Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Normann, Odell, Tapio & Vuohelainen 2018. Ehkäisevä päihdetyö – hyppää kyytiin!
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopäivät koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi toteuttaa integroituna työelämään. Tämä edellyttää aiheen kannalta (ehkäisevä päihdetyö- ja mielenterveyden tukeminen) soveltuvaa ympäristöä. Asiasta sovitaan etukäteen vastuuopettajan kanssa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä, josta löytyvät vaadittavat tehtävät ja materiaalia.
Opintojakson tunnuksen ja avaimen saat vastuuopettajalta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työviikkopohjainen väylä: arvioinnissa huomioidaan kirjalliset tehtävät sekä aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn.
Työhön integroitu väylä: arviointi tapahtuu opettaja, työelämä, opiskelija(t) kolmikantana
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäiset tehtävät opettajan arvioimana + itsearviointi