Youth mental health promotion and preventive drug and intoxicant work (5 cr)
Code: YP00DU29-3002
General information
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
10.01.2022 - 29.04.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Mirka Lähdeniemi
Teacher in charge
Mirka Lähdeniemi
Groups
-
YPKV20KMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You know how to recognize the goals, activities and opportunities of preventive work relating to intoxicant use and mental health.
You are able to describe and search for information about children’s and young people’s mental health and intoxicant use.
You know how to act as a youth worker in the service network relating to children’s and adolescents’ intoxicant use and mental health.
As a community educator, you can meet children and young people from the point of view of preventing substance abuse and mental health problems.
Content
What is children’s and young people’s mental health and intoxicant-free life based on?
What are the most common disorders of children’s and young people’s intoxicant use and mental health and the relating methods of aid?
What kind of methods promote children’s and young people’s mental health and intoxicant free lifestyles and how can they be influenced?
With what kind of work practices can youth workers support the prevention of children’s and young people's intoxicant use and mental harm as well as their need and readiness for change?
Opiskelumateriaali
Erkko & Hannukkala 2013: Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Normann, Odell, Tapio & Vuohelainen 2018. Ehkäisevä päihdetyö – hyppää kyytiin!
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopäivät koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi toteuttaa integroituna työelämään. Tämä edellyttää aiheen kannalta (ehkäisevä päihdetyö- ja mielenterveyden tukeminen) soveltuvaa ympäristöä. Asiasta sovitaan etukäteen vastuuopettajan kanssa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä, josta löytyvät vaadittavat tehtävät ja materiaalia.
Opintojakson tunnuksen ja avaimen saat vastuuopettajalta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Työviikkopohjainen väylä: arvioinnissa huomioidaan kirjalliset tehtävät sekä aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn.
Työhön integroitu väylä: arviointi tapahtuu opettaja, työelämä, opiskelija(t) kolmikantana
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäiset tehtävät opettajan arvioimana + itsearviointi