Skip to main content

Adventure education (5 cr)

Code: YP00DU19-3006

General information


Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

29.08.2022 - 19.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Tommi Pantzar

Teacher in charge

Tommi Pantzar

Groups

  • YPKV21KM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

You know how to justify the methods and the role of the instructors in adventure education from the perspective of experiential learning theory.

You can recognize the professional possibilities of adventure education in the field of civic activities and youth work.

You know the laws and regulations that govern the safety of adventure education and you use them in planning and carrying out your own adventure.

Content

What philosophical and educational theoretical foundations is adventure education based on?

What educational and experiential opportunities do adventures offer and what is required from the instructors?

What are the methods that can be used in adventure education?

How can the risks involved in adventure activities be managed?

Opiskelumateriaali

Seikkailukasvatuksen ennakkotehtävänä artikkeli: Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520). Löytyy Learn-alustalta.
Lähiopetuksessa käsiteltävä materiaali sekä muu aineisto ja linkit Learnissa.
Tallennetut verkkoluennot ja niihin linkittyvät tehtävät.
Seikkalukasvatukseen liittyvät artikkelit ja niihin liittyvä tehtävä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Monimuotototeutus Kouvolassa syyslukukaudella 2022. Opintojaksoon kuuluu 1 maastopäivä (26.9.) ja teoriapäivä (27.9.). Maastopäivä toteutetaan Repoveden kansallispuistossa, johon liittyy ennakko- ja valmistelutehtäviä kaikille. Tästä lisätietoa ilmoittautuneille elokuun lopulla spostitse. Teoriapäivä toteutetaan Kouvolan kampuksella. Näiden lähipäivien avulla menetelmän käytäntö ja teoria nivelletään yhteen.
Lähiopetuksen jälkeisenä oppimistehtävänä perehdyt seikkailukasvatuksen teoriaan ja osoitat ymmärrystäsi mentelmän käytöstä yhteisöpedagogin työkentällä. Kokemuksellisena etätehtävänä on tutustua itsenäisesti geokätköilyyn seikkailukasvatuksen välineenä ja tia menetelmän käyttökelpoisuutta kasvatuksen välineenä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson etätehtäväosat on mahdollista suorittaa omaan työhön integroituina tehtävinä. Jos koet että voit niveltää seikkailukasvatusteeman työpaikallesi, löydät ohjeet kurssin suorittamisesta työpaikallasi kurssin learn alustalta. Sovi vielä tarkemmin opettajan kanssa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan verkkoympäristössä, verkkoluentojen ja tehtävien avulla. Ohjeet itsenäiseen lyödät opintojakson Learn alustalta. Verkkototeutukseen voi ilmoittautua joustavasti, mutta opintojakson arviointi suoritetaan ainoastaan joulu- ja toukokuussa. Ajoita siis opintosi tämä huomioiden.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on mahdollista linkittää oman työn kehittämiseen monimuoto-opinnoissa etätehtävän osalta.

Tentit ja muut määräajat

Aikataulut palautuksille määritelty Learn alustalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei kv-yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta noin 1op ja itsenäisen opiskelun osuus on 4op
Itsenäinen verkko-opiskelu jakaantuu verkkoluentoihin 1op ja niihin liittyviin tehtäviin sekä valittuun seikkailukasvatuksen tai kokemuksellisen oppimisen teemaan syventymiseen, josta tuotetaan raportti 3op.

Toteutuksen osien kuvaus

2 pv lähiopetusta, käytännön seikkailu 1pv Repovedellä ja teoriaa 1pv Kouvolan kampuksella.
Verkko-opintoina luentotallenteita, artikkeleita luettavaksi sekä niihin linkittyvä laajempi etätehtävä.

Further information

Opintojakson toiminnallisen luonteen vuoksi suosittelen lämpimästi lähipäiviin osallistumista ja monimuotototeutuksen kokemuksellisen osuuden hyödyntämistä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointi jakautuu:

Ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty)
Teoriatehtävä (loppuarvioinnin painoarvo 3/5)
Käytännön sovellus (loppuarvioinnin painoarvo 2/5)

Arviointikohteet:

Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointi toteutetaan asteikolla 0-5.