Asiakaslähtöinen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00AA93-3051
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 16.01.2022
Ajoitus
14.02.2022 - 23.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö, Kouvola (vanhettu)
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marita Kankaanranta
Vastuuopettaja
Marita Kankaanranta
Ryhmät
-
LTKV22KMLiiketalous, monimuoto
Tavoitteet
Osaat kuvata asiakaslähtöisen markkinoinnin osa-alueet ja sen tavoitteet ja tehtävät. Osaat analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa. Osaat arvioida digitaalisen toimintaympäristön vaikutuksia organisaation asiakaslähtöiseen markkinointiin. Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.
Sisältö
Mikä on asiakaslähtöisen markkinoinnin ja suhdemarkkinointiajattelun tavoite ja merkitys organisaation toiminnassa? Miten digitaalinen talous ja toimintaympäristö vaikuttavat markkinoinnin suunnittelussa? Miten asiakkaan ostokäyttäytyminen ja segmentointi huomioidaan tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä? Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?
Opiskelumateriaali
Bergström-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi 2021 (Edita Publishing). Myös vuoden 2015 painos käy. Lisäksi opettajan Learn-alustalla määrittämä materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on kokonaan verkossa toteutettava keväällä 2022. Learn-alustalla annetaan tehtävät ja niiden palautuspäivät ja sähköisen tentin ajankohta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Osa tehtävistä suoritetaan tarkastelemalla toimivan yrityksen tilannetta (oma työpaikka/aikaisempi työpaikka/muu yritys).
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksosta pidetään sähköinen tentti opintojakson lopussa. Uusintamahdollisuudet järjestetään syksyllä 2022 myös sähköisenä.
Opiskelijan työmäärä
1 op muodostuu opiskelijan työstä 27 h. Tämän opintojakson laajuus on 5 op, joten se tarkoittta opiskelijan työtä 135 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa palautettavista tehtävistä on vertaisarviointeja, osa opettajan arviointeja hyväksytty / täydennettävä / hylätty ja opettajan arviointeja arviointimatriisilla.