Siirry suoraan sisältöön

Eettinen asiakastyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00DF84-3008

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

15.08.2022 - 09.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat

Opettaja

  • Perttu Noponen

Vastuuopettaja

Perttu Noponen

Ryhmät

  • AVMIYPSOS22S
    Avoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 22S

Tavoitteet

Opintojakson käytyäsi:Osaat tarkastella sosiaalialan työtä kulttuurisensitiivisesti, eettisesti ja kriittisesti.Tiedostat ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä.Osaat analysoida omia arvoja, asenteita ja ennakkoluuloja suhteessa sosiaalialan työtä ohjaaviin periaatteisiin.Osaat tunnistaa sosiaalialan työhön liittyviä mahdollisuuksia ja ristiriitoja erilaisissa toimintaympäristöissä.Ymmärrät kirjaamisen ja dokumentoimisen merkityksen ja periaatteet osana asiakastyötä ja osaat tarkoituksenmukaisesti dokumentoida asiakastietoja ja huomioida tietoturvaan ja salassapitoon liittyvät keskeiset periaatteet.

Sisältö

Miten ihmisoikeussäädökset, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä sosiaalialan eettiset periaatteet ohjaavat asiakastyötä?Mitä kulttuurisensitiivisyys ja kriittisyys tarkoittavat sosiaalialan työssä?Millaisia kulttuurisia ja eettisiä mahdollisuuksia ja haasteita sosiaalialan työssä voidaan kohdata?Miten huomioit toiminnassasi sosiaalialan normit, arvot ja ammattieettiset periaatteet?Mitkä ovat juridisesti kestävän ja eettisen dokumentoinnin periaatteet?

Yksilölliset oppimisväylät

Verkko-opiskelu itsenäisesti. Opintojakson vapaaehtoinen orientaatio Teamsilla.

Tentit ja muut määräajat

Verkkotentti sekä oppimistehtäviä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson info, kirjallisuus, tehtävät ja arvioinnit ilmoitetaan opintojakson Learn alustalla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.