Eettinen asiakastyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00DF84-3008
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
15.08.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
- Perttu Noponen
Vastuuopettaja
Perttu Noponen
Ryhmät
-
AVMIYPSOS22SAvoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 22S
Tavoitteet
Opintojakson käytyäsi:Osaat tarkastella sosiaalialan työtä kulttuurisensitiivisesti, eettisesti ja kriittisesti.Tiedostat ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä.Osaat analysoida omia arvoja, asenteita ja ennakkoluuloja suhteessa sosiaalialan työtä ohjaaviin periaatteisiin.Osaat tunnistaa sosiaalialan työhön liittyviä mahdollisuuksia ja ristiriitoja erilaisissa toimintaympäristöissä.Ymmärrät kirjaamisen ja dokumentoimisen merkityksen ja periaatteet osana asiakastyötä ja osaat tarkoituksenmukaisesti dokumentoida asiakastietoja ja huomioida tietoturvaan ja salassapitoon liittyvät keskeiset periaatteet.
Sisältö
Miten ihmisoikeussäädökset, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä sosiaalialan eettiset periaatteet ohjaavat asiakastyötä?Mitä kulttuurisensitiivisyys ja kriittisyys tarkoittavat sosiaalialan työssä?Millaisia kulttuurisia ja eettisiä mahdollisuuksia ja haasteita sosiaalialan työssä voidaan kohdata?Miten huomioit toiminnassasi sosiaalialan normit, arvot ja ammattieettiset periaatteet?Mitkä ovat juridisesti kestävän ja eettisen dokumentoinnin periaatteet?
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Verkko-opiskelu itsenäisesti. Opintojakson vapaaehtoinen orientaatio Teamsilla.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Verkkotentti sekä oppimistehtäviä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson info, kirjallisuus, tehtävät ja arvioinnit ilmoitetaan opintojakson Learn alustalla.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.