Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00AD20-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 14.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan koulutusohjelma

Opettaja

  • Johanna Jussila
  • Osku Kiri
  • Miia Heikkinen
  • Tuomo Paakkonen
  • Ann-Mari Sippu

Vastuuopettaja

Ann-Mari Sippu

Ryhmät

  • SOKT22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Tarkempi opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Laern-alustalla.

Suositeltava materiaali:
Mönkkönen, Kaarina. 2018. Vuorovaikitus asiakastyössä. Gaudeamus.
Maritta Törrönen; Kaija Hänninen; Päivi Jouttimäki; Tiina Lehto-Lundén; Petra Salovaara; Minna Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Gaudeamus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen, joka sisältää sisältää:
- itsenäistä työskentelyä
- oppimistehtäviä yksin ja pienryhmissä
- harjoituksia (läsnäolovelvoite)
- simulaatioharjoituksia (läsnäolovelvoite)
- luentoja

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

Opiskelijan työmäärä

Opuntojakson laajuus on 5op eli 135h opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla numeerinen arviointi asteikolla 1-5. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Arvioinnin kriteereinä toimivat myös oppimistehtävien ohjeistukset.

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.