Skip to main content

Basics of foot health (5 cr)

Code: JT00DK90-3006

General information


Enrollment

22.08.2022 - 28.08.2022

Timing

29.08.2022 - 16.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

(Department of Sports and Rehabilitation)

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Podiatry

Teachers

  • Maikki Kokkonen
  • Marjo Heikkilä

Groups

  • JTSA22SM
    Podiatry, part-time studies

Objective

You understand the process of podiatry and the legislation regulating it.
You are familiar with foot self-care and related guidance.
You understand the areas affecting foot care and their importance for human wellbeing.
You understand the tissue damage healing process.
You know the most typical skin and nail problems.
You can assess patients' foot condition, including abnormalities of the foot structure.
You know the basics of aseptics.
You understand the significance of microbiology and pathology in podiatry.

Content

What does the podiatry process consist of?
How do laws regulate podiatry services?
What does foot health involve?
How is foot health promoted?
What are the phases of tissue damage healing processes and what happens during them?
What factors influence tissue damage healing processes?
What are the most typical skin and nail problems?
How do you assess the condition of patients' feet?
How do you pay attention to aseptics in podiatry?
What is the significance of microbiology and pathology in podiatry?

Opiskelumateriaali

Stolt ym. 2017. Jalkaterveys. Duodecim.
Riitta Saarikoski, Minna Stolt.2016 Terveet jalat. Duodecim
Lehtonen & Karttunen. 2010. Mikä vaivaa? Tautiopin perusteet.
Karhumäki ym. 2016. Mikrobit hoitotyön haasteena. Edita.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Mikäli haluat nopeuttaa opintojasi, voit joko valita itsenäisiä suoritustapoja (esim. verkkototeutuksia) tai mahdollisesti valita opintoja jonkin toisen koulutuksesi ryhmän työjärjestyksestä. Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaiseen oppimisväylään suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin itsenäisen toteutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Opiskelijan työmäärä

27h x5= 135h

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
(d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti )