Terveyden edistämisen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: HT00DT78-3027
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
07.02.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Aila Friis
- Sirpa Gardemeister
Vastuuopettaja
Aila Friis
Ryhmät
-
SHMI21SPSairaanhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Terveyden edistäminen
Osaat soveltaa terveyden edistämisen teorioita ja näyttöön perustuvia menetelmiä yksilöiden ja yhteisöjen hoitotyössä.
Osaat arvioida yksilöiden ja ryhmien terveyden edistämisen tarpeita.
Osaat kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärrät terveyden edistämisen eettiset periaatteet.
Osaat suunnitella ja toteuttaa moniammatillisessa yhteistyössä asiakaslähtöisesti terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille.
Tunnistat olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaat tuoda ne osaksi asiakkaiden/potilaiden terveyden edistämistä.
Ravitsemus
Osaat soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja suomalaisia ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
Osaat integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja ohjata vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan asiantuntijalle.
Sisältö
Terveyden edistäminen
Miten terveys ja sairaus määritellään?
Mitkä ovat terveyden edistämisen periaatteet?
Mikä merkitys on terveyden edistämisellä kansanterveydelle? (sisältää prevention)
Miten terveyttä edistetään kuntien eri toimialoilla?
Mitä tarkoittaa terveyden edistämisen normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus?
Miten terveyden edistämisen eettiset periaatteet ohjaavat sosiaali- ja terveysalan suunnittelua?
Miten huomioit eettisyyden terveyden edistämisessä?
Mikä yhteys on elintavoilla terveyteen?
Miten terveyteen liittyvää riskikäyttäytymistä tunnistetaan varhain ja ehkäistään?
Miten terveyden edistämisessä voidaan hyödyntää hyvinvointianalytiikkaa ja tekoälyä?
Minkälaisia rekisteri- ja tilastotietoja voit hyödyntää terveyden edistämisessä?
Miten edistät yhteisön terveyttä?
Miten seuraat ja arvioit terveyden edistämistä?
Miten sovellat näyttöön perustuvaa tietoa terveyden edistämisessä?
Ravitsemus
Mitkä ovat kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset?
Miten sovellat ravitsemussuositusten sisältöjä asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa?
Miten toteutat ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevää ravitsemusneuvontaa Käypä hoito -suositusten mukaisesti?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Terveyden edistämisen perusteet -teoriaosuudessa kontaktiopetusta on 30 tuntia sisältäen luentoja ja case -harjoituksia. Itsenäisenä tehtävänä on arvioitavia pienryhmätehtäviä. Kontaktiopetuksessa läsnäolovelvoite on 80% ja pienryhmätehtävien purkutunneilla 100%.
Ravitsemus 2 op toteutetaan verkko-opintoina. Opintosisällöt opiskellaan itsenäisesti Learn-alustalle olevien materiaalien avulla. Suoritusmuotona verkkotehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei käytössä tällä opintojaksolla.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit ahotoida opintojakson vastaavilla korkeakouluopinnoilla joko kokonaan tai osittain. Osittaisessa ahotoinnissa suoritat itsenäisenä tai kontaktiopetuksena puuttuvat osa-alueet.
TKI ja työelämäyhteistyö
ei sisälly tähän opintojaksoon
Kansainvälinen yhteistyö
Voi sisältää englannin kielistä materiaalia.
Opiskelijan työmäärä
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Terveyden edistäminen:
. numeerisesti arvioitava pienryhmätehtävä
. numeerisesti arvioitava yksilötehtävä
. oppimistehtävä (verkko) hyväksytty - täydenttävä, H3 taso
Ravitsemus- ja ravitsemusohjaus (2 op):
* oppimistehtävät H3-taso
* oppimistehtävä 2 arvioidaan numeraalisesti 1-5, oppimistehtävällä 1 voi korottaa yhden numeron verran