Kasvun, kehityksen ja motorisen oppimisen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: LI00EE66-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.04.2022 - 22.04.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
29.08.2022 - 15.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Liikunnanohjaajakoulutus
- Opettajat
- Anna-Kaisa Hokkanen
- Johanna Vesanto
- Vastuuopettaja
- Vesa Väänänen
- Ryhmät
-
LISA21SPLiikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
- Opintojakso
- LI00EE66
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen osa-alueet.
Tunnistat lapsen ja nuoren liikunnallisen kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset.
Osaat määritellä motorisen oppimisen ja motorisen kontrollin peruskäsitteet.
Osaat kuvailla lapsen ja nuoren motorisen oppimisen vaiheet.
Osaat havainnoida ja arvioida lasten ja nuorten motorisia taitoja sekä fyysisiä kuntotekijöitä.
Osaat suunnitella ja ohjata motorisia taitoja kehittäviä harjoitteita.
Sisältö
Miten lapsi ja nuori kasvaa ja kehittyy?
Miten lasten ja nuorten liikunnalliset taidot kehittyvät?
Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset lapsuudessa ja nuoruudessa?
Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
Miten havainnoit ja arvioit lasten ja nuorten motorisia taitoja sekä fyysisiä kuntotekijöitä?
Miten suunnittelet ja ohjaat motorisia taitoharjoitteita?
Arviointi
Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelumateriaali
Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla. Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä usein miten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson alussa kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä.