Siirry suoraan sisältöön

Tietoturva- ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: SP00EN41-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

06.03.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sähköiset palvelut sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)

Opettaja

  • Päivi Lifflander
  • Perttu Noponen

Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Ryhmät

  • SPSA22SY
    Sähköiset palvelut sosiaali- ja terveysalalla, ylempi amk
  • Tietoturva- ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalalla SP00EN41-3001 / 20.04.2023 08:15 - 11:45
  • Tietoturva- ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalalla SP00EN41-3001 / 21.04.2023 08:15 - 11:45
  • Tietoturva- ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalalla SP00EN41-3001 / 12.05.2023 10:00 - 11:45
  • Tietoturva- ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalalla SP00EN41-3001 / 12.05.2023 12:30 - 14:00

Tavoitteet

Ymmärrät tietosuojan ja tietoturvan periaatteet ja merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Osaat soveltaa tietosuoja- ja tietoturvaan liittyvää lainsäädäntöä sähköisten palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä.
Osaat arvioida ja analysoida asiakasturvallisuutta ja siihen liittyviä riskejä
Osaat huomioida henkilö- ja potilastietojen käsittelyn tietojärjestelmien kehittämisessä.
Osaat hyödyntää arviointitietoa sähköisten palveluiden kehittämisessä

Sisältö

Miten lainsäädäntö ohjaa sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvää tietosuojaa ja tietoturvaa?
Miten asiakkaat voivat käyttää järjestelmää turvallisesti, sujuvasti, mistä tieto löytyy palveluista.
Miten sähköisten palveluiden asiakasturvallisuutta arvioidaan ja analysoidaan?
Miten henkilö- ja potilastietoja voidaan käyttää ja käsitellä tietojärjestelmien kehittämisessä?
Miten arviointitietoa voidaan hyödyntää sähköisten palveluiden kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Kurki, T., Jylhä, V. & Kekoni, T. 2021. Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus. - soveltuvin osin.
Tietosuojavaltuutetun toimisto 2020. Työelämän tietosuojan käsikirja. e-aineisto.
Keskeiset ohjaavat säädökset, kuten Tietosuoja-asetus, tietosuojalaki, asiakas- ja potilaslait, lait sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasasiakirjoista, julkisuuslaki, laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen väylä:
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen verkkovälitteisesti lähiopetuspäiviin. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijavierailu työelämästä ja/tai TKI-projektista sijoitetaan lähiopetustunteihin.

Tentit ja muut määräajat

Tehtävät opiskelija laatii ja palauttaa määräaikoihin mennessä. Lopputehtävä on kokoava pohdintatehtävä,

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Verkkovälitteisten lähiopetusten määrä on 20 tuntia. Opiskelijan itsenäinen työskentelyn, johon sisältyy myös pienryhmätyöskentely, määrä on 115 tuntia.

Toteutuksen osien kuvaus

Sotealan tietosuojaa ja tietoturvaa ohjaava lainsäädäntö 1 op
Tietojärjestelmien turvallinen käyttö ja asiakasturvallisuuden arviointi 2 op
Henkilö- ja potilastietojen käsittely tietojärjestelmien kehittämisessä 1 op
Arviointitiedon hyödyntäminen sähköisten palveluiden kehittämisessä 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajat Perttu J. Noponen & Päivi Lifflander. S-posti: etunimi.sukunimi[at]xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

XAMK:n arviointikriteerit YAMK-arviointikriteerien mukaisesti. Arviointi asteikolla 1-5, hylätty, täydennettävä.

TASO 3:n mukaan opiskelija osaa:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.
b) ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa.
vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti.
e) arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.
g) viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä