Information security and data privacy in health care and social services (5 cr)
Code: SP00EN41-3001
General information
- Enrollment
-
07.11.2022 - 18.11.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
06.03.2023 - 26.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Social Services and Health Care
- Campus
- Savonlinna Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Digital Services in Health Care and Social Services
- Teachers
- Päivi Lifflander
- Perttu Noponen
- Teacher in charge
- Päivi Lifflander
- Groups
-
SPSA22SYDigital Services in Health Care and Social Services, master studies
- Course
- SP00EN41
Objective
You understand the principles and meaning of information security and data privacy in social and health care.
You know how to apply information security and data privacy legistation in the design and development of e-services.
You can assess and analyze customer security and related risks.
You can take into account the processing of personal and patient data in the development of information systems.
You can utilize evaluation knowledge in the development of e-services.
Content
How does legistation govern data security and data security related to social and health care?
How can customers use a system in a safe, smooth way? Where to find information about services?
How is the customer security of e-services assessed and analyzed?
How can personal and patient data be used and processed in the development of information systems?
How can evaluation knowledge be utilized in the development of e-services?
Evaluation
Students can:
a.find, study, produce and evaluate critically multidisciplinary data in their field of expertise.
b. solve demanding problems in research, development and innovation
d. be responsible for operations and develop them independently.
g. communicate proficiently and systematically in their spoken and written native language and in one foreign language.
Course material
Kurki, T., Jylhä, V. & Kekoni, T. 2021. Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus. - soveltuvin osin.
Tietosuojavaltuutetun toimisto 2020. Työelämän tietosuojan käsikirja. e-aineisto.
Keskeiset ohjaavat säädökset, kuten Tietosuoja-asetus, tietosuojalaki, asiakas- ja potilaslait, lait sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasasiakirjoista, julkisuuslaki, laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä
Study forms and methods
Työviikkopohjainen väylä:
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen verkkovälitteisesti lähiopetuspäiviin. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
RDI and work-related cooperation
Asiantuntijavierailu työelämästä ja/tai TKI-projektista sijoitetaan lähiopetustunteihin.
Timing of exams and assignments
Tehtävät opiskelija laatii ja palauttaa määräaikoihin mennessä. Lopputehtävä on kokoava pohdintatehtävä,
Student workload
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Verkkovälitteisten lähiopetusten määrä on 20 tuntia. Opiskelijan itsenäinen työskentelyn, johon sisältyy myös pienryhmätyöskentely, määrä on 115 tuntia.
Course part description
Sotealan tietosuojaa ja tietoturvaa ohjaava lainsäädäntö 1 op
Tietojärjestelmien turvallinen käyttö ja asiakasturvallisuuden arviointi 2 op
Henkilö- ja potilastietojen käsittely tietojärjestelmien kehittämisessä 1 op
Arviointitiedon hyödyntäminen sähköisten palveluiden kehittämisessä 1 op
Further information
Opettajat Perttu J. Noponen & Päivi Lifflander. S-posti: etunimi.sukunimi[at]xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
XAMK:n arviointikriteerit YAMK-arviointikriteerien mukaisesti. Arviointi asteikolla 1-5, hylätty, täydennettävä.
TASO 3:n mukaan opiskelija osaa:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.
b) ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa.
vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti.
e) arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.
g) viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä