Skip to main content

Information security and data privacy in health care and social services (5 cr)

Code: SP00EN41-3001

General information


Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.03.2023 - 26.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Master's Degree Programme in Digital Services in Health Care and Social Services
Teachers
Päivi Lifflander
Perttu Noponen
Teacher in charge
Päivi Lifflander
Groups
SPSA22SY
Digital Services in Health Care and Social Services, master studies
Course
SP00EN41
No reservations found for realization SP00EN41-3001!

Objective

You understand the principles and meaning of information security and data privacy in social and health care.
You know how to apply information security and data privacy legistation in the design and development of e-services.
You can assess and analyze customer security and related risks.
You can take into account the processing of personal and patient data in the development of information systems.
You can utilize evaluation knowledge in the development of e-services.

Content

How does legistation govern data security and data security related to social and health care?
How can customers use a system in a safe, smooth way? Where to find information about services?
How is the customer security of e-services assessed and analyzed?
How can personal and patient data be used and processed in the development of information systems?
How can evaluation knowledge be utilized in the development of e-services?

Evaluation

Students can:
a.find, study, produce and evaluate critically multidisciplinary data in their field of expertise.
b. solve demanding problems in research, development and innovation
d. be responsible for operations and develop them independently.
g. communicate proficiently and systematically in their spoken and written native language and in one foreign language.

Course material

Kurki, T., Jylhä, V. & Kekoni, T. 2021. Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus. - soveltuvin osin.
Tietosuojavaltuutetun toimisto 2020. Työelämän tietosuojan käsikirja. e-aineisto.
Keskeiset ohjaavat säädökset, kuten Tietosuoja-asetus, tietosuojalaki, asiakas- ja potilaslait, lait sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasasiakirjoista, julkisuuslaki, laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä

Study forms and methods

Työviikkopohjainen väylä:
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen verkkovälitteisesti lähiopetuspäiviin. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

RDI and work-related cooperation

Asiantuntijavierailu työelämästä ja/tai TKI-projektista sijoitetaan lähiopetustunteihin.

Timing of exams and assignments

Tehtävät opiskelija laatii ja palauttaa määräaikoihin mennessä. Lopputehtävä on kokoava pohdintatehtävä,

Student workload

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Verkkovälitteisten lähiopetusten määrä on 20 tuntia. Opiskelijan itsenäinen työskentelyn, johon sisältyy myös pienryhmätyöskentely, määrä on 115 tuntia.

Course part description

Sotealan tietosuojaa ja tietoturvaa ohjaava lainsäädäntö 1 op
Tietojärjestelmien turvallinen käyttö ja asiakasturvallisuuden arviointi 2 op
Henkilö- ja potilastietojen käsittely tietojärjestelmien kehittämisessä 1 op
Arviointitiedon hyödyntäminen sähköisten palveluiden kehittämisessä 1 op

Further information

Opettajat Perttu J. Noponen & Päivi Lifflander. S-posti: etunimi.sukunimi[at]xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

XAMK:n arviointikriteerit YAMK-arviointikriteerien mukaisesti. Arviointi asteikolla 1-5, hylätty, täydennettävä.

TASO 3:n mukaan opiskelija osaa:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.
b) ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa.
vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti.
e) arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.
g) viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä

Go back to top of page