Asiakasymmärrys ja asiakaslähtöinen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: WM00EJ59-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Hyvinvointiliiketoiminnan johtamisen koulutus
Opettaja
- Mia Silvenius
Vastuuopettaja
Mia Silvenius
Ryhmät
-
HJMI22SPHyvinvointiliiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Osaat selvittää ja kuvata eri asiakasryhmien osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Osaat analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa.
Osaat määritellä asiakaskokemuksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja tunnistaa niitä käytännössä.
Osaat hankkia ja analysoida asiakasymmärrystä lisäävää tietoa.
Osaat kuvata asiakaslähtöisen markkinoinnin osa-alueet ja sen tavoitteet ja tehtävät.
Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden brändin elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.
Sisältö
Millaisia kuluttajat, yritykset ja organisaatiot ovat asiakkaina?
Millaisia ovat venäläiset toimintatavat ja toimintakulttuuri alallasi?
Mistä asiakaskokemus muodostuu ja miten siitä hankitaan tietoa?
Miten asiakassuhteita rakennetaan, ylläpidetään ja kehitetään?
Mitä ovat hyvän asiakaspalvelun osatekijät?
Mikä on asiakaslähtöisen markkinoinnin ja suhdemarkkinointiajattelun tavoite ja merkitys organisaation toiminnassa?
Miten asiakkaan ostokäyttäytyminen ja segmentointi huomioidaan tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä?
Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?
Opiskelumateriaali
Opintojakson alustalla on tallennetut videoluennot, tehtävät ja pääosa tarvittavista aineistoista. Kaikki aineisto on saatavilla heti opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkossa (Xamk Learn) ja annettavan aikataulun mukaan.
Opintojakson voi suorittaa nopeutetussa aikataulussa itsenäisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vierailevat luennoitsijat ja asiantuntijat. Oppimistehtävät ovat työelämälähtöisiä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Suoritustapana oppimis- kertaus- ja kehittämistehtävät.
Tarkistathan Learnissa heti opintojakson alkaessa opintojakson sisältämät tehtävät ja niiden palautuspäivät. Opintojakso sisältää tehtäviä ja tenttejä, joita täytyy tehdä tietyssä järjestyksessä ja tiettyihin määräaikoihin mennessä.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä: 1 op = 27 työtuntia eli tämän opintojakson suorittaminen edellyttää noin 135 työtuntia.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu kolmesta osa-alueesta, jokaisessa osa-alueessa on aiheeseen liittyvää aineistoa, kirjallisuutta, oppaita, artikkeleita ja videoita. Jokaiseen osa-alueeseen kuuluu oppimis- ja kertaustehtäviä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso alkaa 5.9.2022, jolloin kurssin alustalle pääsee kirjautumaan.
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkossa (Xamk Learn) ja annettavan aikataulun mukaan.
Opintojakson alustalla on tallennetut videoluennot, tehtävät ja pääosa tarvittavista aineistoista.
Tehtävät ovat monivalintatenttejä, keskustelutehtäviä ja analyysitehtäviä. Opintojaksoon sisältyy myös 5-7 verkkotapaamista.
Opettaja: Mia Silvenius, mia.silvenius@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
a) Osaat käyttää johdonmukaisesti asiakastyöskentelyyn ja markkinoinnin peruskäsitteitä.
b) Osaat etsiä tietoa keskeisistä tietolähteistä.
c) Osaat hahmottaa markkinoinnin kokonaisuuden: kilpailukeinot, tavoitteet, toimintaympäristön ja verkostot.
e) Osaat soveltaa keskeisiä markkinoinnin perustoimintamalleja ja menetelmiä.
Arviointikriteeristö vastaa arvosanaa 3.