Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DT47-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 12.02.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosiaalialan koulutusohjelma

Opettaja

  • Maija Olli
  • Miia Heikkinen
  • Eija Vikman
  • Tia-Marika Sohlman

Vastuuopettaja

Maija Olli

Ryhmät

  • SOKT22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Perehdyt oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa ja osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa.
Osaat tarkastella ja havainnoida leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Sisältö

• Miten lainsäädäntö ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet määrittelevät varhaiskasvatuksen toteuttamista?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso sisältää läsnäolovelvollista workshop- ja tutoriaalityöskentelyä.

Yhteen opintojakson oppimistehtävään sisältyy leikin havainnointia päiväkotiympäristössä. Opiskelija sopii leikin havainnoinnin ajankohdan yhdessä päiväkodin henkilökunnan kanssa työelämälähtöisesti. Leikin havainnoinnin ajankohtaa ei siis ole merkitty lukujärjestykseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Leikin havainnointi varhaiskasvatusympäristössä

Opiskelijan työmäärä

5 opintopistettä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokokonaisuus arvioidaan numeerisesti. Osasuoritusten arvioinnissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty/täydennettävä/hylätty.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen