Varhaiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DT47-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 12.02.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Maija Olli
- Miia Heikkinen
- Eija Vikman
- Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja
Maija Olli
Ryhmät
-
SOKT22KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Perehdyt oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa ja osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa.
Osaat tarkastella ja havainnoida leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Sisältö
• Miten lainsäädäntö ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet määrittelevät varhaiskasvatuksen toteuttamista?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso sisältää läsnäolovelvollista workshop- ja tutoriaalityöskentelyä.
Yhteen opintojakson oppimistehtävään sisältyy leikin havainnointia päiväkotiympäristössä. Opiskelija sopii leikin havainnoinnin ajankohdan yhdessä päiväkodin henkilökunnan kanssa työelämälähtöisesti. Leikin havainnoinnin ajankohtaa ei siis ole merkitty lukujärjestykseen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Leikin havainnointi varhaiskasvatusympäristössä
Opiskelijan työmäärä
5 opintopistettä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintokokonaisuus arvioidaan numeerisesti. Osasuoritusten arvioinnissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen