Skip to main content

Counselling and participation (5 cr)

Code: SO00CU97-3026

General information


Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 30.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kotka Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 50

Degree programmes

  • Degree Programme in Social Services

Teachers

  • Miia Heikkinen
  • Merja Nurmi
  • Tuomo Paakkonen
  • Tia-Marika Sohlman

Teacher in charge

Tia-Marika Sohlman

Groups

  • SOKT22SP
    Social services, full-time studies

Objective

You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.

Content

How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakson osaamistavoitteet:

Osaat tavoitteellisesti, ohjaavat säädökset ja ohjeet huomioiden, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita sosiaalialalla.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat ohjauksen sosiaalialan asiakastyön prosesseissa ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.

Sisältö:

Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin ohjaustyön kannalta liittyy?
Miten suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita sosiaalialalla?
Miten ja millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?

Evaluation scale

1-5