Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus ja osallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CU97-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 30.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosiaalialan koulutusohjelma

Opettaja

  • Miia Heikkinen
  • Merja Nurmi
  • Tuomo Paakkonen
  • Tia-Marika Sohlman

Vastuuopettaja

Tia-Marika Sohlman

Ryhmät

  • SOKT22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.

Sisältö

Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakson osaamistavoitteet:

Osaat tavoitteellisesti, ohjaavat säädökset ja ohjeet huomioiden, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita sosiaalialalla.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat ohjauksen sosiaalialan asiakastyön prosesseissa ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.

Sisältö:

Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin ohjaustyön kannalta liittyy?
Miten suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita sosiaalialalla?
Miten ja millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?

Arviointiasteikko

1-5