Matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintakonseptit ja palvelujärjestelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MR00DU56-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Tuija Silfer-Karppanen
- Laura Pulkkinen
Vastuuopettaja
Hanna Pajari-Seppänen
Ryhmät
-
MRMI22SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRKT22SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
- 15.11.2023 18:00 - 19:30, Matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintakonseptit ja palvelujärjestelmät MR00DU56-3008
- 22.11.2023 18:00 - 19:30, Matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintakonseptit ja palvelujärjestelmät MR00DU56-3008
- 23.11.2023 10:00 - 13:30, Matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintakonseptit ja palvelujärjestelmät MR00DU56-3008
- 11.12.2023 16:30 - 17:30, Matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintakonseptit ja palvelujärjestelmät MR00DU56-3008
Tavoitteet
Olet selvillä erilaisista matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintakonsepteista ja palvelujärjestelmistä.
Osaat kuvata ja perustella liiketoiminnan menestymisen edellytykset.
Osoitat perehtyneisyyttä liiketoimintakonseptien ja palvelujärjestelmien suunnittelun periaatteisiin.
Osaat hyödyntää matkailu- ja ravitsemisalan tietolähteitä liiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.
Sisältö
Mitä tarkoittavat liiketoimintakonseptit ja palvelujärjestelmät matkailu- ja ravitsemisalalla?
Mitkä ovat jatkuvan liiketoiminnan edellytykset ja mahdollisuudet?
Miten suunnittelet matkailu- ja ravitsemisalan yrityksen liiketoimintakonsepteja ja palvelujärjestelmiä?
Opiskelumateriaali
Kirjat
Hänti, S. 2021. Asiakkaista ansaintaan: Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja)
Koponen, J. 2019. Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit: Kuinka muodonmuutos tehdään. Helsinki: Alma Talent. e-kirja
Peltola, H., Neilimo, K., Mitronen, L. & Kuusela, H. 2022. Kaupan huiput: Kun hyvä ei riitä. Helsinki: Alma Talent. e-kirja. LUE: Osa 3, kolme ehtoa huipulle pääsemiseksi
Holopainen, T. 2022. Yrityksen perustamisopas: Käytännön perustamistoimet. Uudistettu versio. [32. uudistettu painos]. [Espoo]: Asiatieto Oy. e-kirja
Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä ja muutama Teams-luento.
Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti verkossa suoritettavan opintojakson.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: keskustele ja suunnittele opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa
Kaikki oppimisväylät sovitaan opettajan kanssa opintojakson alkaessa
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee 2-3 työelämänedustajaa kertomassa omasta liiketoiminnastaan.
Työelämän asiantuntijaluentopäivät tarkentuvat lukujärjestykseen syksyn 2023 aikana.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson kaikki tehtävät on suoritettava hyväksytysti.
Tehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Aineistotentti
Opiskelijan työmäärä
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti liiketoimintaan liittyviä käsitteitä
b. etsiä tietoa opintojakson aihealueiden keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tarkempi numeraalinen arviointi painopisteineen ilmoitetaan opintojakson alussa.