Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva toiminta ja tiedolla johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00DJ66-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Akuutin hoitotyön koulutus (ylempi amk)

Opettaja

  • Katri Rissanen

Vastuuopettaja

Katri Rissanen

Ryhmät

  • AHKT23SY
    Akuutti hoitotyö, ylempi amk

Tavoitteet

• Ymmärrät esimiehen keskeisen roolin näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä
• Osaat tarkastella tekijöitä, jotka luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle
• Osaat saattaa parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi
• Osaat varmistaa näyttöön perustuvat käytännöt
• Osaat arvioida näytön käytön vakiinnuttamista sekä näytön tuloksia

Sisältö

• Mikä on esimiehen rooli näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä?
• Mitkä tekijät luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle?
• Miten saatat parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi?
• Miten varmistat näyttöön perustuvan toiminnan käytännöt?
• Miten arvioit näytön käytön vakiinnuttamista ja näytön tuloksia?
• Miten hyödynnät tietoa ammatillisessa päätöksenteossa ja johtamisessa?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali muodostuu luentomateriaalista ja muista Learn-oppimisympäristön materiaaleista.

Lähteitä, mitä voi hyödyntää opintojaksolla itsenäisesti:
- Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T, Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Saksa: Skhole Oy
- Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Helsinki: Fioca Oy.
- Craig Jv, Smyth RL. 2012. The Evidence-Based Practice Manual for Nurses. China: Elsevier.
- Melnyk BM & Fineout-Overholt E. 2011. Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare. A Guide to Best Practice. China. Wlters Kluwer Health.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksoa rytmittää lukujärjestyksestä löytyvät yhteiset tapaamiset, tehtävät ja seminaari. Opintojakson tapaamisissa käymme läpi teoriaa ja harjoittelemme tehtävien tekoon tarvittavia taitoja. Vastuu opiskelusta on oppijalla itsellään.

TKI ja työelämäyhteistyö

Toteutuksen tehtävä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä opiskelijan työyksikön kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetus lukujärjestyksessä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Osaat:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueeltasi
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tieteellinen tiedonhaku ja näyttöön perustuva tieto- videoesitys ja vertaisarviointi.
Näyttöön perustuva johtaminen -paneelikeskustelu.

Arviointikriteerit learnissa.